The article presents results of a research of the importance of digitalization in Ukrainian education in the context of the COVID-19 pandemic. The concept of «health-preserving
competence of future teachers» is interpreted as integrative quality of personality that is a result of valeological, medical-biological, science and professional preparation in higher education institutions, is characterized by the formation of a holistic system of knowledge, skills, abilities about health, helps to increase the level of professional, cultural competence and ability to perform future professional duties. It is hypothesized that the quality of future teachers’ health-preserving competence formation will significantly improve if the educational process is digitalized on the basis of SMART- and BYOD- technologies. It is noted that the results of the pedagogical experiment allowed to identify significant positive dynamics of changes in the level of health-preserving competence of students in the experimental groups in comparison with the control and to confirm the correctness of the hypothesis. Prospects for further research are outlined, which are to study the experience of higher education institutions in developed countries to create educational and methodological support for the formation of health-preserving competence of future teachers in a pandemic.
У статті репрезентовано результати досліджень щодо значення діджиталізації освітнього процесу у закладах вищої освіти України в умовах пандемії COVID-19. Конкретизовано поняття «здоров’язбережувальна компетентність майбутніх вчителів», що витлумачено як інтегративна якість особистості, яка є результатом валеологічної, медико-біологічної, природничо-наукової та професійної підготовки у
закладах вищої освіти, характеризується сформованістю цілісної системи знань, умінь, навичок про здоров’я та здоров’язбереження, сприяє підвищенню рівня професійної, загальнокультурної компетентності й можливості якісно виконувати майбутні професійні обов’язки. Висловлено гіпотезу про те, що якість формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх вчителів значно покращиться за умови діджиталізації освітнього процесу на засадах SMART- та BYOD-технологій. Зазначено, що результати педагогічного експерименту дозволили виявити значну позитивну динаміку зміни рівня сформованості здоров’язбережувальної компетентності студентів в експериментальних групах в порівнянні з контрольними та підтвердити правильність висловленої гіпотези. Окреслено перспективи подальших досліджень, які полягають у вивченні досвіду закладів вищої освіти розвинених країн світу щодо створення навчально-методичного супроводу процесу формування здоров’язбережувальної компетентності майбутніх вчителів в умовах пандемії COVID-19.