The article highlights the importance of ecological excursions as one of the mechanisms of influence on the personal sphere of human perception of the world and forms of educational activities in the process of classroom and extracurricular activities at school. The strategy of sustainable development provides for the harmonization of environmental, economic, social and political components of social development. Ecological, economic and social interests interact under the condition of their awareness, understanding, self-identification of the individual as part of the natural. The greening of man and society in general is a paradigm of today. Conceptually, education to objectify such a paradigm requires updating the methodological framework.
Different approaches of scientists to the interpretation of ecological excursions are generalized, logical-structural schemes of preparation and carrying out of ecological excursions are developed and features of the organization of each structural part are characterized. In the modern tourist excursion industry, the method of interpretation is actively used, which is used for the development and implementation of interactive tourist programs and allows you to form personal experiences of tourists and emotional connections with the objects of the tour. Because when traveling, visiting new places, people are looking not so much for new knowledge as for new experiences. Interpretation of interpretation as an educational activity is carried out, which is carried out to identify the meaning and interaction of objects not only through the presentation of factual information, but its interpretation (interpretation), based on personal experience and illustrative means. Examples of application of the method of interpretation to conducting school excursions of ecological orientation are given. Emphasis is placed on the possibilities of using the method of interpretation in combination with other methods and techniques - such as description, observation, explanation, elements of ethnography, artistic techniques, stimulation of sensory perception, demonstration, illustration, experiment, game. They are used for communication, direct influence on the emotions and feelings of students from what they heard or saw.
У статті висвітлено значення екологічних екскурсій як одного з механізмів впливу на особистісну сферу людського сприйняття світу та форми навчальних занять у процесі урочної і позакласної роботи в школі. Стратегія сталого розвитку передбачає гармонізацію екологічної, економічної, соціальної і політичної складових суспільного розвитку. Еколого-економічні і соціальні інтереси взаємодіють за умови їх усвідомлення, осмислення, самоідентифікації особистості як частини природного. Екологізація людини і суспільства загалом є парадигмою сьогодення. Концептуально освіта задля об’єктивації такої парадигми вимагає актуалізації методичної бази.
Узагальнено різні підходи науковців до тлумачення екологічних екскурсій, розроблено логічно-структурні схеми підготовки екологічних екскурсій та схарактеризовано особливості організації кожної структурної частини. У сучасній туристичній екскурсійній галузі активно застосовується метод інтерпретації для розробки та впровадження інтерактивних туристичних програм, що дозволяє формувати особистий досвід екскурсантів та емоційні зв’язки з об’єктами екскурсії. Оскільки під час подорожей, відвідуючи нові місця, люди шукають не стільки нових знань, як нових вражень. Розкрито тлумачення інтерпретації як освітньої діяльності, яка здійснюється задля виявлення значення та взаємодії об’єктів не тільки за допомогою викладу фактичної інформації, а тлумачення її (інтерпретації), спираючись на особистий досвід та за допомогою ілюстративних засобів. Наведено приклади застосування методу інтерпретації до проведення шкільних екскурсій екологічного спрямування. Акцентовано на можливостях використання методу інтерпретації в поєднанні з іншими методами і методичними прийомами (опис, спостереження, пояснення, елементи народознавства, артистичні прийоми, стимулювання чуттєвого сприйняття, демонстрування, ілюстрування, експеримент, гра). Вони застосовуються для комунікації, безпосереднього впливу на емоції та почуття учнів від почутого чи побаченого.