This article analyzes the training of media professionals as a complex system. Structural components that provide effective functioning of this system have been identified. The features of monitoring of the learning process, its results analysis and timely correction of emergent properties are revealed. The article also argues the necessity for a multivector, practically-oriented organization of training future specialists in the industry. Particular attention is paid to the importance of innovation in the higher education’s learning process. The complex system of organizing the training of media professionals in the «Advertising and Public Relations» major is considered based on the example of the successful case study of Borys Grinchenko Kyiv University.
У статтi аналiзується пiдготовка медiафахiвцiв як складна система. Визначено структурнi компоненти, якi забезпечують її ефективне функцiонування. Розкрито особливостi монiторингу освiтнього процесу, аналiзу результатiв та своєчасної корекцiї системних властивостей. У статтi також аргументовано необхiднiсть багатовекторної, практикоорiєнтованої органiзацiї пiдготовки майбутнiх спецiалiстiв галузi. Окрема увага придiляється важливостi впровадження iнновацiй у навчальний процес вищої школи. Складну систему органiзацiї пiдготовки медiафахiвцiвза за напрямом «Реклама i зв’язки з громадськiстю» розглянуто на прикладi успiшного кейсу Київського унiверситету iменi Бориса Грiнченка.