High requirements for the training of military specialists include improving the quality of language education for students of higher military educational institutions, which can be done by reforming inefficient methods of teaching a foreign language. Moreover, when updating and improving existing methods, as well as during the development of new technologies for teaching foreign languages, it is necessary to take into account the specifics of the educational institution, the secrecy and isolation of the military organization. Taking into account these features, as well as the impact of the global pandemic factor, modern methods of teaching a foreign language in higher military educational institutions should be aimed at developing professional competence and developing a diverse personality capable of expressing their views in direct contact and during distance learning. Distance learning, as the newest form of didactic practice, has become an important test not only for teachers, administration, but also for students. In the article the authors identify the main problems of effective support of the educational process in higher military educational institutions, as well as a historical analysis of the development of methods of teaching foreign languages to defense specialists with further evaluation of the effectiveness of these methods for training military specialists. The results of the study allowed to determine the peculiarities of the application of each of the methodological approaches, as well as to form the main problems of effective implementation of these methods in the system of teaching a foreign language in the military sphere.of the application of each of the methodological approaches, as well as to form the main problems of effective implementation of these methods in the system of teaching a foreign language in the military sphere.
Високi вимоги до пiдготовки вiйськового спецiалiста, передбачають пiдвищення якостi мовної освiти слухачiв вищих вiйськових навчальних закладiв, яке можливо здiйснити за рахунок реформування неефективних методик навчання iноземнiй мовi. Причому, пiд час оновлення та удосконалення iснуючих методик, а також пiд час розроблення нових технологiй навчання iноземним мовам, необхiдно враховувати специфiку навчального закладу, закритiсть i вiдособленiсть вiйськової органiзацiї. З урахуванням зазначених особливостей, а також впливу фактору свiтової пандемiї, сучасна методика викладання iноземної мови у вищих вiйськових навчальних закладах повинна бути спрямована, на формування професiйної компетенцiї, i на розвиток рiзнобiчної особистостi, здатної грамотно висловлювати свої думки як в умовах безпосереднього контакту, так i пiд час дистанцiйного навчання. Дистанцiйне навчання, як новiтня форма дидактичної практики, стало важливим випробуванням не лише для педагогiчних працiвникiв, адмiнiстрацiї, а й для тих, хто навчається. У статтi авторами визначенi основнi проблеми ефективного забезпечення навчального процесу у вищих вiйськових навчальних закладах, а також проведено iсторичний аналiз розвитку методiв викладання iноземних мов спецiалiстам оборонної сфери з подальшим оцiнюванням ефективностi застосування цих методiв для навчання вiйськових спецiалiстiв рiзного рiвня. Результати дослiдження дозволили визначити особливостi застосування кожного iз методичних пiдходiв, а також сформувати основнi проблеми ефективного впровадження цих методiв в систему викладання iноземної мови у вiйськовiй сферi.