This paper deals with investigations of recreational tourism theoretical fundamentals in the frames of movement education and sport development. The essence of recreational tourism as an object of scientific research is explored. The different definitions of recreation, leisure, sport movement and tourism are given. The main division of recreational-tourism resources by their origin and genesis is proposed. The main aims of recreational tourism that include active participation in some kind of recreational activity or participating in a sport or cultural event is substantiated. The complex recreational and tourist resources offer the most opportunities for different types of sport and movement education (ex: mountains a such resource, offering the opportunity for a number of recreations: hiking, walking, mountain biking, rock climbing, paragliding, winter sports, etc.). Complementary recreational-tourism resources are with the more attractive properties, and they are such that they have addition power to attract tourists, but their evaluation is they complement and unite tourists in a tourist area (ex: sports and recreational facilities in a tourist resorts are not the underlying motive for the arrival, but they complement the tourist offer and tourists can use these facilities for recreation). Recreational-tourism resources as an inseparable part or an integral element of the tourist destination have a role when choosing any kind of sport activities by the tourists. Therefore, the investigation of recreation tourism product portfolio development is very important. In this paper, potential advantages and disadvantages of recreation product diversification in the frames of movement education and sport in proposed.
Стаття присвячена дослідженню теоретичних основ рекреаційного туризму в рамках розвитку фізичної освіти і спорту. Розкрито сутність рекреаційного туризму як об'єкту наукового дослідження. Подані різні визначення рекреації, дозвілля, спортивної освіти і туризму. Запропоновано класифікацію рекреаційно-туристичних ресурсів по їх формуванню і генезису. Обґрунтовано основні цілі рекреаційного туризму, які включають активну участь в будьякому вигляді рекреаційної діяльності, в спортивних або культурних заходах. Розкрито комплекс рекреаційних і туристичних ресурсів, які забезпечують широкі можливості для розвитку різних видів спорту та фізичної освіти (наприклад, гори такий ресурс, який дає можливість для ряду розваг: походи, прогулянки, катання на гірських велосипедах, скелелазіння, парапланеризм, зимові види спорту і так далі). Також рекреаційно-туристичні ресурси сприяють активізації занять груповими видами спорту в туристичних зонах (що включають спортивні і розважальні об'єкти). Туристичні курорти не є основним мотивом для перебування на них спортсменів, але вони доповнюють туристичну пропозицію, і туристи можуть використовувати ці об'єкти для відпочинку, занять фізичною культурою і рекреацією). Рекреаційно-туристичні ресурси як невід'ємна частина туристичної дестинації мають велике значення при виборі туристами видів спортивної активності. Тому дослідження формування портфеля турпродукту рекреаційного туризму дуже важливо. У статті запропоновані потенційні переваги і недоліки диверсифікації продуктів рекреаційного туризму в рамках фізичної освіти і спорту.