Зміст статті зумовлений потребою в урізноманітненні засобів та методів навчання молодших школярів, які вже 3-й рік навчаються за програмами НУШ. Охарактеризовано види картографічних посібників (атласи; стінні, настільні, контурні, інтерактивні карти; електронні посібники; глобуси тощо) та на конкретних прикладах показано важливість застосування атласу як провідного та незамінного засобу навчання сучасних учнів. У публікації висвітлено переваги використання атласів «Я досліджую світ. Суспільство. Історія. Культура» та «Я досліджую світ. Природознавство» у роботі з учнями 1-го класу й наведено чіткі методичні рекомендації до організації роботи з ними. Встановлено, що дидактичний потенціал атласів сприяє забезпеченню часткової візуалізації освітнього матеріалу (рухи Землі, форми рельєфу, календар з «правилами кісточок» тощо); дає можливість використовувати їх у процесі роботи над проєктами (наприклад, «Видатні постаті», «Винаходи людства», «Юні українці-винахідники»). Наявність яскравих малюнків створює умови для складання розповіді за сюжетом і відповідей на запитання за їхнім змістом, вирішення цікавих завдань тощо. Невеликі тексти для читання розкривають зміст ключових понять теми, забезпечують розвиток зв’язного мовлення й дають можливість для реалізації ідей інтеграції в курсі ЯДС. Доступні для сприйняття контурні карти дають змогу одразу формувати предметні уміння у дітей із нанесення географічних об’єктів, їх розрізнення, класифікації (форми рельєфу, гідрологічні об’єкти, населені пункти) тощо. Також у статті приділяється значна увага парній та груповій організації роботи з атласом, що забезпечує формування у молодших школярів навичок співпраці як одного з наскрізних умінь школяра, представлених у нормотворчих документах початкової школи.
На основі одержаних результатів зроблено висновок про те, що використання атласів сприяє формуванню в учнів 1-го класу усіх складових частин природознавчої, громадянської та історичної компетентностей учнів,створює реальні можливості для інтеграції навчального матеріалу та посилення освітніх результатів з предмету «Я досліджую світ».
The article is due to the need to diversify the means and methods of teaching junior elementary school pupils who have been studying for 3 years to New Ukrainian School programs. The types of cartographic manuals (atlases; wall, desktop, contour, interactive maps; electronic manuals; globes; etc.) are described and the examples of the use of the atlas as a leading and indispensable means of teaching modern students are shown by specific examples. The publication highlights the benefits of using atlases “I explore the world. Society. History. Culture” and “I explore the world. Natural Science” in work with pupils from the 1st classes and clear methodological recommendations for organizing work with them. It is established that the didactic potential of atlases contributes to the partial visualization of educational material (Earth’s movements, landforms, calendar with «rules of bones», etc.); gives the opportunity to use them in the process of working on projects (for example, “Outstanding figures”, “Inventions of mankind”, “Young Ukrainians-inventors”, etc.). The presence of bright pictures creates the conditions for composing a story based on the plot and answers to questions about their content, solving interesting problems, and so on. Small reading texts reveal the content of the key concepts of the topic, ensure the development of coherent speech and provide an opportunity to implement the ideas of integration in the course of “I explore the world”. Perceivable contour maps allow you to immediately form children’s subject skills in drawing geographical objects, their distinction, classification (landforms, hydrological objects, and settlements), etc. The article also pays considerable attention to the pair and group organization of work with the atlas, which ensures the formation of junior students’ skills of cooperation as one of the cross-cutting skills of the student, presented in the normative documents of primary school. Based on the results, it is concluded that the use of atlases contributes to the formation of pupils from the 1st class of all components of science, civic and historical competencies of students, creates real opportunities for integration of
educational material and strengthening educational outcomes in the subject “I explore the world”.