Тема та зміст статті зумовлені сучасними змінами в освітній системі України та реформами, які активно впроваджуються у шкільну практику. У статті висвітлено проблему реалізації різних рівнів інтегрованого навчання в освітньому процесі початкової школи, здійснено короткий ретроспективний аналіз розвитку інтеграції як філософської категорії в освіті, її типів і видів, методів і засобів. Роз’яснено три підходи до здійснення інтегрованого навчання учнів: мультидисциплінарний, міждисциплінарний (інтердисциплінарний) і трансдисциплінарний. Окреслено важливість багатоваріантності впровадження міждисциплінарної інтеграції у навчання здобувачів освіти, наведено приклади її результативності через застосування однієї з технологій концентрованого навчання та STREAM-освіти у практиці початкової школи. Авторами обґрунтовано феномен «занурення» (в сучасному досвіді зустрічається термін «хвильове занурення») як один із давно відомих методів інтегрованого навчання, який розглядається в педагогіці та психології крізь призму технологій концентрованого навчання та проєктної діяльності учнів. Занурення в теорії освітніх технологій (Г. Селевко та інші) представлено у вигляді кількох моделей: сугестивної, двопредметної, тематичної, евристичної (проєктної), занурення в культуру та циклової. У публікації висвітлено досвід експериментального впровадження хвильового занурення у 2-му класі НУШ на тему «Подорожуємо Україною», метою якого було формування основ громадянської компетентності в учнів (елементарних навичок критичного мислення та знань про права дітей). Це занурення було евристичною (проєктною) моделлю концентрованого навчання, яке позиціонувалося як тривалий інформаційно-прикладний проєкт із підпорядкуванням змісту всіх уроків і позаурочної діяльності STREAM-освіті. На основі одержаних експериментальних результатів зроблено висновок про ефективність занурень і як моделі концентрованого навчання, і
як методу успішної міждисциплінарної інтеграції в умовах STREAM-освіти початкової школи.
The topic and content of the article are due to modern changes in the educational system of Ukraine and reforms that are being actively implemented in school practice. In particular, the problem of implementation of different levels of integrated learning in the educational process of primary school is covered; a brief retrospective analysis of the
development of integration as a philosophical category in education, its types and kinds, methods and tools is conducted.Three approaches to the implementation of integrated student learning are explained: multidisciplinary, interdisciplinary and transdisciplinary. The importance of multivariate introduction of interdisciplinary integration in the education of students is outlined, examples of its effectiveness are given through the application of one of the models of technologies of concentrated learning and STREAM education in the practice of primary school.The authors substantiate the phenomenon of “immersion” (nowadays the term “wave immersion” occurs) as one of the long-known methods of integrated learning, which is considered in pedagogy and psychology through the prism of
concentrated learning technologies and project activities of students. Immersion in the theory of educational technologies (H. Selevko and others) is presented in the form of several models: suggestive, two-subject, thematic, heuristic (project), immersion in culture and cyclic. The publication highlights the experience of experimental implementation of wave immersion in the 2nd grade of NUS on the topic “Traveling Across Ukraine”, which aimed to form the foundations of civic competence in students (basic skills of critical thinking and knowledge of children’s rights). This immersion was a heuristic (project) model of concentrated learning, positioned as a long-term information-applied project with the subordination of the content of all lessons and extracurricular activities to STREAM education. Based on the obtained experimental results, a conclusion was made about the effectiveness of immersion. It is effective as a model of concentrated learning as well as a method ofsuccessful interdisciplinary integ ration in the STREAM education of primary school.