У статті розкрито значення термінів «музейна педагогіка» та «віртуальна екскурсія», окреслено можливості використання вчителем екскурсій у музеях для навчання та виховання учнів сучасної початкової школи. Особливо актуальним цей вид роботи став із посиленням технічної оснащеності закладів освіти та із запровадженням дистанційного навчання. У багатьох інформаційних ресурсах вченими охарактеризовано модель музейно-педагогічного процесу (форми роботи з відвідувачами, принципи спілкування тощо) та структура музейного середовища (особистісна, матеріальна, організаційна). Опираючись на них, у статті проілюстровано взаємозв’язок музеїв м. Києва та їхніх можливостей із очікуваними результатами навчання учнів 1–4 класів НУШ, представлених у сучасних нормативних документах. Особливо цінними для роботи вчителя є віртуальні екскурсії у славетних музеях світу, які дають можливість працювати з музейним середовищем як під час уроків, так і в позаурочній діяльності. На прикладі додатка Google Arts and Culture нами доведено можливості роботи з експонатами музею на різних предметах початкової школи. Наприклад,для молодших школярів буде цікавою віртуальна екскурсія в музеї Bata Shoe Museum (Toronto, Canada), головною цінністю якого є колекція взуття. Ці музейні експонати стануть об’єктом вивчення на уроках літературного читання,дизайну і технологій, мистецтва, на яких учні зможуть створити рекламу для виставки, стати дизайнером власного взуття, навчитися оздоблювати його елементами з різних видів декоративно-прикладного мистецтва.
Важливим моментом у музейній педагогіці, віртуальних чи реальних екскурсіях є загальні методи та форми роботи з учнями початкових класів у процесі та після їх проведення. Найпоширеніші види такої роботи пов’язані з усним і письмовим мовленням, виготовленням тематичних виробів і фотозвітів, виконання проєктних робіт за змістом екскурсії в музеї, створенням змінних стендів у кабінетах, проведенням рольових ігор тощо.
The article explaines the meaning of the terms “museum pedagogy” and “virtual tour”, describes possibilities for teachers to use museum tours in order to teach and educate students of modern primary school. This type of work has become especially relevant due to strengthening of technical equipment of educational establishments and implementation of distance learning.Many information resources describe the model of the museum pedagogical process (forms of work with visitors, principles of communication, etc.) and the structure of the museum environment (personal, material, organizational).Referring to them, the article illustrates the relationship between Kyiv museums, their capabilities with the expected learning results of 1–4 NUS grades students represented in modern regulations. Especially valuable for teacher’s work are virtual tours of the world’s most prominent museums, which provide an opportunity to work with their environment both during the lessons and extracurricular activities. Due to Google Arts and Culture application, we proved the possibilities of working with museum exhibits at various primary school lessons. For example, virtual tour of the Bata Shoe Museum (Toronto, Canada) will be interesting for junior students, the main value of which is its collection of shoes.
These museum exhibits will be studied at the literary reading lessons, design and technology, art, where students will be able to create exhibition advertising, become a designer of their own shoes, learn to decorate them with various art and crafts’ elements.
An important point of the museum pedagogy, virtual or real excursions are general methods and forms of work with primary school students during the process and after them. The most common types of such work are connected with oral and written speech, manufacturing of thematic products and photo reports, project works based on the content of the museum tour, making stand with variable topics in the classrooms, conducting of role-playing games etc.