Теоретично обгрунтовано й експериментально перевірено методичні засади формування комунікативної компетентності майбутніх учителів музики, обгрунтовано умови її ефективного розвитку. Запропоновано визначення даної професійної якості як сукупності комунікативних знань, умінь, здібностей, досвіду та мотивації, що забезпечують сприймання, розуміння, засвоєння, використання, передачу педагогічної інформації, а також сприяють підвищенню ефективності управління комунікативними процесами в музично-естетичному навчанні та вихованні школярів. Встановлено критерії, показники та рівні сформованості комунікативної компетентності. Експериментально підтверджено ефективність запропонованої педагогічної технології формування комунікативної компетентності, що забезпечує створення індивідуальних освітніх стратегій і впровадження контекстного навчання, інтеграцію психолого-педагогічних дисциплін і фахових предметів естетичного циклу та інтенсифікацію процесу навчання за допомогою інтерактивних форм і методів.
The dissertation is devoted to study of the problem of the shaping communication competency future teachers of the music. In a study are determined methodical bases of the shaping communication competency, scientifically validly and experimentally checked pedagogical technology of the shaping communication competency future teachers of the music.
Communication competency teacher of the music is determined as collection of the communication knowledge, skills, abilities, experience and motivations, which provide acceptance, understanding, assimilation, use, transfer the pedagogical information, as well as permit efficient management of communication process in music-aesthetic education and upbringing a schoolboy. There were defined criteria, factors and achieved levels of communication competency. The pedagogical technology of shaping communication competency is implemented in practice, which provides creation of individual educational strategy and implementing the contextual education, integration psychology-pedagogical discipline and subjects of aesthetic cycle and intensification of education process by means of interactive forms and methods.