Диссертационное исследование содержит разработку и обоснование с позиции системного подхода важнейших категорий лингводидактики принципов, методов и форм ( урок ) обучения украинскому языку в общеобразовательной школе в функциональном аспекте. Установлены лингводидактические принципы с их требованиями к организации обучения языку, систематизированы к представлены в моделях; создана на основе проблемного подхода система методов и приемов обучения языку и подана в моделях с подробной характеристикой каждого метода; разработана типология и структура уроков украинского языка в нетрадиционном плане с применением системы ориентиров. Реализация исследуемых лингводидактических категорий отражена в системе уроков украинского языка,в публикациях.
The thesis contains finiti n and grounding from the position of the system approach of the main linguodidactie categories - principle s, methods and forms (a lesson ) of teaching the Ukrainian language at secondary general school. Dinguodidactic principles and their demands to the organization of language teaching and demands of general didactic principles are established , systematized and represented in models ; on the basis of problem approach a system of methods and ways of languag teaching is created and is presented in models, each method being characterized in detail ; Typology and structure of nonr-traditional Ukrainian lessons using a system of guiding cues is worked, out. Eealization of the linguodidactie categories under investigation is refelctd in a system of Ukrainian lessons (in publications ).