Дисертація описує шляхи розв’язання проблеми формування готовності
студентської молоді до міжособистісної взаємодії в полікультурному середовищі
педагогічного університету. В роботі на основі теоретичного аналізу філософської
та педагогічної, психологічної і соціологічної наукової літератури розкрито основні
принципи міжособистісної взаємодії; визначено психолого-педагогічну суть таких
наукових понять, як: «взаємодія», «міжособистісна взаємодія», «студентська
молодь», «готовність студентської молоді до міжособистісної взаємодії у
полікультурному середовищі педагогічного університету».
З’ясовано наявний рівень готовності студентської молоді до міжособистісної
взаємодії в полікультурному середовищі; визначено компоненти, критерії,
показники та рівні сформованості готовності студентів до взаємодії в
полікультурному середовищі педагогічного університету.
Теоретично обґрунтовано й експериментально перевірено доцільність і
необхідність спроектованої організаційно-педагогічної моделі формування
готовності студентської молоді до міжособистісної взаємодії в полікультурному
середовищі педагогічного університету.
Диссертация содержит пути решения проблемы формирования готовности
студенческой молодежи к межличностному взаимодействию в поликультурной
среде педагогического университета.
В работе на основе теоретического анализа философской и педагогической,
психологической и социологической научной литературы раскрыто основные
принципы межличностного взаимодействия; определено психолого-педагогическую
сущность таких научных понять, как: «взаимодействие», «межличностное
взаимодействие», «студенческая молодежь», «готовность студенческой молодежи к
межличностному взаимодействию в поликультурной среде педагогического
университета».
Констатирован реальный уровень готовности студенческой молодежи к
межличностному взаимодействию в поликультурной среде; определено
компоненты, критерии, показатели и уровни сформированности готовности
студентов к взаимодействию в поликультурной среде педагогического
университета.
Теоретически обосновано и экспериментально проверено целесообразность и
необходимость спроектированной организационно-педагогической модели
формирования готовности студенческой молодежи к межличностному
взаимодействию в поликультурной среде педагогического университета.
In our dissertation the complex research of student's youth readiness formation for
interpersonal communication in the multicultural environment of the pedagogical
university is presented.
The problems of student's youth readiness formation for interpersonal
communication in the multicultural environment of the pedagogical university in modern
scientific discourse are analyzed. The identified constructive ideas of the analyzed
experience are recommended for implementation in higher education institution of
pedagogical profile.
In the course of research, the main tendencies in the development of the future
specialists multicultural training, as well as the globalization of the cultural and
educational process, openness to other cultures, the formation of multi-identical
personality, the understanding of modern educational process multicultural perspectives.
In the dissertation, the features of the student youth readiness formation for
interpersonal communication in the multicultural environment of the pedagogical
university are scientifically substantiated. The structural components, criteria, indicators are determined and the levels of
student youth readiness for interpersonal communication in the multicultural environment
of the pedagogical university are determined.
The organizational and pedagogical model of the readiness formation for
interpersonal communication among students in the multicultural environment of the
pedagogical university has been substantiated. It consists of three interconnected blocks:
target (goal, scientific approaches, principles), technological (stages, pedagogical
technologies, forms, methods, pedagogical conditions) and diagnostic and corrective
(components, criteria, levels, result), each of which characterizes a certain stage of our
problem research process and is represented by a set of interacting elements.
The main pedagogical conditions for the formation of interpersonal relations among
students in the multicultural environment of a pedagogical university: organization of the
pedagogical process, taking into account the experience and the value of students
orientations, the educational process humanization directed to fostering a humane attitude
towards a person in students, the organization of collective educational, socially useful
activities. The conditions for the formation of interpersonal communication among student
youth are components of the model of readiness for the indicated process.
In our work we have identified structural components (rational, axiological,
effective, reflexive), criteria and indicators: motivational-necessary (the development of
motives for mastering knowledge and skills of multicultural interaction, the necessity in
their continuous improvement); emotional and valuable (manifestation of a positive
valuable attitude to other cultures and their carriers, the feeling of positive emotions from
the communication with other socio-cultural communities representatives); cognitivefunctional
(formation of knowledge on the essence of culture, different peoples cultural
features, rules and norms of communication, as well as skills necessary for interpersonal
interaction: intellectual, organizational, communicative, reflexive); personal (the formation
of personal qualities necessary for the interpersonal communication implementation:
empathy, tolerance, friendliness).
The dissertation contains a complex diagnostic method for determining the level of
student youth readiness for interpersonal interaction in a multicultural environment of the
Pedagogical University. Appropriate diagnostic tools were selected for each defined
criteria, with the help of which changes in the level of student youth readiness for
interpersonal interaction in the multicultural environment of the pedagogical university
were recorded.
The analysis of the experimental study results confirms the effectiveness of a
grounded model of readiness formation for interpersonal communication among students
in the multicultural environment of a pedagogical university.