Дисертаційне дослідження присвячене вивченню проблеми психологічних
умов становлення індивідуальності молодшого школяра в процесі музичної
діяльності.
Визначено теоретичні підходи до проблеми психологічних умов становлення
індивідуальності молодшого школяра в процесі музичної діяльності. З’ясовано, що
молодший шкільний вік є сприятливим для формування індивідуальності дитини в
музичній діяльності. Досліджено компоненти (індивідний та особистісний) та рівні
розвитку (високий – стабільний, середній – недостатньо стабільний, низький –
нестабільний) індивідуальності молодших школярів. Виявлено комплекс
психологічних умов становлення індивідуальності молодшого школяра
(оптимальний рівень тривожності, адекватна самооцінка, позитивна мотивація
навчання, ефективне цілепокладання, розвинений самоконтроль та саморегуляція
поведінки, креативність, досвід міжособистісної взаємодії).
Обґрунтовано і розроблено модель та програму становлення
індивідуальності молодшого школяра в музичній діяльності, апробація якої довела
її ефективність та необхідність впровадження в освітній процес загальноосвітньої
школи.
Диссертационное исследование посвящено изучению проблемы
психологических условий становления индивидуальности младшего школьника в
процессе музыкальной деятельности.
Определены теоретические подходы к проблеме психологических условий
становления индивидуальности младшего школьника в процессе музыкальной
20
деятельности. Выявлено, что младший школьный возраст выступает
благоприятным периодом для формирования индивидуальности ребенка в
музыкальной деятельности. Исследованы компоненты (индивидный и личностный)
и уровни развития (высокий – стабильный, средний – недостаточно стабильный,
низкий – нестабильный) индивидуальности младших школьников. Определено
комплекс психологических условий становления индивидуальности младшего
школьника (оптимальный уровень тревожности, адекватная самооценка,
положительная мотивация обучения, эффективное целеполагание, развитый
самоконтроль и саморегуляция поведения, креативность, опыт межличностного
взаимодействия).
Обоснована и разработана модель и программа становления
индивидуальности младшего школьника в музыкальной деятельности, апробация
которой доказала ее эффективность и необходимость внедрения в учебный процесс
общеобразовательной школы.
The dissertation research is devoted to the study of the problem of psychological
conditions for the formation of a primary schoolchild's individuality in the process of
musical activity.
It was found that the primary school age is favorable for the formation of
individuality of the child's musical activity. The components (individual and personal)
and levels of development (high stable, average insufficiently stable, low - unstable) of
individuality of primary schoolchildren is studied. The complex of psychological
conditions of individuality of the primary schoolchildren is revealed (optimal formation
of anxiety, adequate self-esteem, positive motivation, effective learning, developed selfregulation
of behavior, creativity, experience of goal setting, self-control and
interpersonal interaction).
The model and the program of formation of individuality of the primary
schoolchildren in musical activity are proved and developed. The testing of the or
program proved its effectiveness and necessity of the introduction in the educational
process of the secondary school.