У дисертації розроблено новий когнітивно-семантичний підхід для
дослідження синтаксичної експлікації каузальної домінанти EFFECT / ЕФЕКТ в англо- та українськомовних текстах професійного спрямування з подальшою верифікацією у корпусах текстів. Уточнено визначення терміна ‘експлікація’ у його когнітивно-семантичному розумінні (на тлі таких суміжних термінів, як реалізація, репрезентація, об’єктивація і вербалізація) для характеристики синтаксичного концепту (СК) КАУЗАЛЬНІСТЬ у цілому, а також пропозиційно-змістового наповнення та моделювання структурних схем каузальної домінанти (КД) EFFECT / ЕФЕКТ як складової каузального комплексу (КК) в англо- та українськомовних текстах психологічного та економічного спрямування. Залучено корпусний інструментарій для вивчення когнітивно-семантичної експлікації атрибутивних колокацій із ключовими лексемами effect, result і consequence, ефект, результат і наслідок у корпусах текстів. Визначено відмінні прототипи КД EFFECT / ЕФЕКТ у кожній із досліджуваних мов.
This thesis offers a new cognitive and semantic approach to studying the syntactic explication of the causal dominant EFFECT / ЕФЕКТ in English and Ukrainian professional texts with its further verification in corpora of texts. The term explication is differentiated in its cognitive and semantic meaning from such cognate terms as realization, representation, objectivization, and verbalization with the aim to characterize the syntactic complex (SC) of CAUSALITY in general. It also facilitates establishing the propositional and content components and modelling structural schemes of the causal dominant (CD) EFFECT / ЕФЕКТ as a constituent of the causal complex (CC) in the English and Ukrainian texts on Psychology and Economics. The application of the corpus approach made it possible to determine cognitive and semantic explication of attributive collocations with such key lexemes as effect, result, consequence, ефект, результат, and наслідок in corpora of texts. Diverse prototypes of CD EFFECT / ЕФЕКТ are defined in both languages under study.