Дисертація присвячена виявленню та критичному аналізу богословських основ навчання і виховання, що запроваджені в системі протестантських закладів вищої богословської освіти України, що належать до Євро-азіатської акредитаційної асоціації. Виявлені особливості формування української протестантської теології освіти, розвиток якої стимулюється практичними потребами критичного переосмислення богословських основ навчання і викладання заради подолання численних криз богословської освіти у місцевому контексті та адекватного реагування на нові виклики, які виникають на глобальному та національному рівнях.
The dissertation is devoted to the identification and critical analysis of the theological foundations of teaching and education, which are introduced in the system of Protestant institutions of higher theological education in Ukraine, belonging to the Euro-Asian Accreditation Association. Peculiarities of formation of Ukrainian Protestant theology of education are revealed, the development of which is stimulated by practical needs of critical rethinking of theological bases of teaching and teaching in order to overcome numerous crises of theological education in local context and adequate response to new challenges at global and national levels.