Дисертація присвячена аналізу феномена толерантності в людському
бутті. Використання таких методів, як герменевтичний та компаративістський, надало можливість проаналізувати концепції феномена толерантності, тенденції його розуміння та інтерпретації. Діалектичний метод, який набуває особливої актуалізації у періоди трансформацій в глобалізованому світі, сприяв осягненню активного характеру толерантності в контексті розуміння Іншого, діалогу суб’єктів, ґендерного партнерства, співробітництва, співтворчості в освіті та науці в процесі вивчення іноземних мов.
This thesis is dedicated to the analysis of the phenomenon of tolerance in human existence. To achieve the goal and solve the tasks in the academic paper hermeneutic and comparative approaches were used. These methods made it possible to analyze the concepts of the phenomenon of tolerance, tendencies of its comprehension and interpretation. The use of the dialectical method, which is becoming very popular in periods of transformation in a globalized world, has made it possible to understand the active nature of tolerance in the context of understanding the Other, dialogue, gender partnership, cooperation, co-creation.