Стаття присвячена проблемі впровадження компетентнісного підходу у систему іншомовної підготовки майбутнього вчителя іноземних мов. Критично проаналізовано праці розробників компетентнісного підходу у вищій освіті, вказано на наявні прорахунки і недоліки в розумінні та практичній реалізації досліджуваної освітньої інновації.
Сформульовано провідні положення компетентнісного підходу організації іншомовної підготовки майбутнього вчителя, змодельовано загальну структуру та зміст іншомовної комунікативної компетентності, наголошено на необхідності конкретизації її компонентів відповідно до рівня і ступеня вищої освіти.
На підставі проведеного дослідження доведено, що компетентнісний підхід в іншомовній педагогічній освіті має інноваційний характер, спрямовує на комунікативно-діяльнісну модель організації навчання іноземних мов, досягнення інтегрального результату в іншомовній підготовці – іншомовної комунікативної компетентності, що визначає готовність майбутнього вчителя до міжособистісної іншомовної комунікації, налагодження ефективного процесу опанування учнями іншомовних засобів комунікації та основних видів іншомовної мовленнєвої діяльності. З’ясовано, що успішність набуття іншомовної комунікативної компетентності залежить від продуманого її структурування та узгодження змістових компонентів (активний і пасивний вокабуляр, знання, вміння, навички, досвід, способи комунікації, цінності, світоглядні позиції), алгоритмізації процесу іншомовної підготовки, відбору відповідних технологій іншомовного навчання.
Статья посвящена проблеме внедрения компетентностного подхода в систему иноязычной подготовки будущего учителя иностранных языков. Критически проанализированы труды разработчиков компетентностного подхода в высшем образовании, указано на имеющиеся просчеты и недостатки в понимании и практической реализации исследуемой образовательной инновации.
Сформулированы ведущие положения компетентностного подхода организации иноязычной подготовки будущего учителя, смоделирована общая структура и содержание иноязычной коммуникативной компетентности, отмечена необходимость конкретизации ее компонентов в соответствии с уровнем и степенью высшего образования.
На основании проведенного исследования доказано, что компетентностный подход в иноязычном педагогическом образовании имеет инновационный характер, направляет на комуникативно-деятельную модель организации обучения иностранных языков, достижения интегрального результата в иноязычной подготовке – иноязычной коммуникативной компетентности, которая определяет готовность будущего учителя к межличностной иноязычной коммуникации, налаживанию эффективного процесса овладения учениками иноязычных средств коммуникации и основных видов иноязычной речевой деятельности. Выяснено, что успешность приобретения иноязычной коммуникативной компетентности зависит от продуманной ее структуризации и согласования смысловых компонентов (активный и пассивный вокабуляр, знание, умение, навыки, опыт, способы коммуникации, ценности, мировоззренческие позиции), алгоритмизации процесса иноязычной подготовки, отбора соответствующих технологий иноязычной учебы.
The article is devoted to the problem of the competence approach introduction in the system of foreign language training of the foreign languages teachers. The works of the competence approach developers in higher education are critically analysed, the existing miscalculations and shortcomings in the understanding and practical implementation of the studied educational innovation are pointed out.
The leading positions of the competence approach in organizing the foreign language training of the future teachers are formulated, the general structure and content of foreign language communicative competence are modelled, the necessity of concretization of its components according to the level and degree of higher education is emphasized.
Based on the research, it is proved that the competence approach in foreign language pedagogical education has an innovative character, directs to the communicative-activity model of foreign language teaching, achieving an integrated result in foreign language training - foreign language communicative competence, which determines the readiness of future teachers for interpersonal foreign language communication, establishing an effective process for students to master the means of foreign language communication and the main types of foreign language speech activity. It was found out that the success of acquiring foreign language communicative competence depends on its thoughtful structuring and coordination of semantic components (active and passive vocabulary, knowledge, skills, experience, methods of communication, values, worldviews), algorithmization of foreign language training, selection of appropriate foreign language training technologies.