Підготовка висококваліфікованих фахівців, необхідних для всіх сфер економічного і духовного життя країни, є одним з найбільш важливих механізмів розвитку сучасного суспільства, що вимагає модернізації освітніх систем. Останні розглядаються у взаємозв’язку з процесами і тенденціями розвитку світового освітнього простору, визначаючи можливості перенесення зарубіжних досягнень у вітчизняну практику.
Процеси інтернаціоналізації, постійно змінні потреби економіки і ринку праці з урахуванням формування загальнокультурного, наукового, професійного потенціалу фахівця призвели до необхідності акцентувати соціальну політику держав світу на проведення реформ освіти, які набувають глобальний характер.
Світові процеси, необхідність реорганізації системи вищої освіти відкрили можливості розвитку міжнародної співпраці і інтеграцію національної освіти в міжнародний освітній простір. Міжнародна співпраця в області вищої освіти в сучасному світі глобалізаційних процесів впроваджує в національні проекти зарубіжний досвід.
Сучасна система вищої освіти, як процес і продукт, виходить за межі національної держави та етнічної культури, проєктує і відображає процеси, що відбуваються в плані економіки, стаючи елементом транснаціональних соціальних зв’язків, нового типу соціальної реальності, де наука говорить однією мовою, забезпечуючи мобільність молоді в формі обмінних програм і фрілансу.
Подготовка высококвалифицированных специалистов, необходимых для всех сфер экономической и духовной жизни страны, является одним из важнейших механизмов развития современного общества, требующим модернизации образовательных систем, рассматриваемыми во взаимосвязи с процессами и тенденциями развития мирового образовательного пространства, определяя возможности переноса зарубежных достижений в отечественную практику.
Процессы интернационализации, изменяющиеся потребности экономики и рынка труда с учетом формирования общекультурного, научного, профессионального потенциала специалиста, привели к необходимости акцентировать социальную политику государств мира на проведение реформ образования, приобретающих глобальный характер.
Мировые процессы, необходимость реорганизации системы высшего образования открыли возможности развития международного сотрудничества и интеграции национального образования в международное образовательное пространство. Международное сотрудничество в области высшего образования в современном мире внедряет зарубежный опыт в национальные проекты.
Современная система высшего образования, как процесс и продукт, выходит за рамки государства и этнической культуры, проектирует и отображает процессы, которые происходят в плане экономики, которые становятся элементом транснациональных социальных связей нового типа социальной реальности, где наука говорит одним языком, обеспечивая мобильность молодежи в форме программ обмена и фриланса.
The training of highly qualified specialists, which is necessary for all spheres of the country’s economic and spiritual life, is one of the most important mechanisms for the development of modern society that requires the modernization of educational systems. The latest ones are considered in combination with the processes and trends in the development of the world educational space, which determines the possibilities of transferring foreign achievements into domestic practice.
The processes of internationalization, the changing needs of the economy and the labour market that consider the formation of the general cultural, scientific, professional potential of a specialist, have led to the need to emphasize the social policy of the world states on the implementation of educational reforms that are acquiring a global character.
World processes, the need to reorganize the higher education system have opened up opportunities for the development of international cooperation and the integration of national education into the international educational space. International cooperation in the field of higher education in the modern world introduces foreign experience into national projects.
Functioning as both a process and a product, the modern system of higher education goes beyond the state and the ethnic culture, projects and displays the processes that occur in terms of the economy and become an element of transnational social ties of a new type of social reality, where the science speaks the same language, ensuring the mobility of young people in the form of the programme exchange and freelancing.