У дисертації комплексно досліджено проблему порушень мовленнєвого
розвитку учнів початкових класів із дисграфією. Із позицій
поліпарадигмального підходу схарактеризовано мовленнєвий розвиток і
здійснено опис його структурно-функціональної моделі.
Обґрунтовано структуру й висвітлено процес організації діагностичного
етапу дослідження, викладено його зміст; розроблено критерії оцінювання
мовленнєвого розвитку дітей із дисграфією, представлено методику
логопедичного скринінгу, поглибленої діагностики мовленнєвого розвитку
дітей із дисграфією; визначено типологію мовленнєвого розвитку
досліджуваної категорії дітей.
Розкрито організаційно-педагогічні засади процесу корекції мовленнєвого
розвитку дітей із дисграфією; визначено компоненти системи комплексної
діагностики та корекції мовленнєвого розвитку учнів початкових класів із
дисграфією на основі системно-комплексного, культурно-історичного, підходів; наведено результати експериментальної перевірки ефективності
впровадження експериментальної системи.
В диссертации комплексно исследована проблема нарушения речевого
развития у учеников начальных классов с дисграфией. С позиции
парадигмального подхода охарактеризовано речевое развитие и описана его
структурно-функциональная модель.
Обоснована структура и раскрыта организация диагностического этапа
исследования, изложено его содержание; разработаны критерии оценивания
речевого развития детей с дисграфией, представлена методика логопедического
скрининга, углубленной диагностики речевого развития детей с дисграфией;
определена типология речевого развития исследуемой категории детей.
Раскрыты организационно-педагогические основы процесса коррекции
речевого развития детей с дисграфией; определены компоненты системы
комплексной диагностики и коррекции речевого развития учеников начальных
классов с дисграфией на основе системно-комплексного, культурно-
исторического, личностно ориентированного, деятельного и компетентностного
методологических подходов; представлены результаты экспериментальной
проверки эффективности внедрения экспериментальной системы.
The dissertation comprehensively examines the problem of speech
development disorders of primary school students with dysgraphy: analysis of the
essential characteristics of speech development, causal conditionality, integrated
mechanisms of writing disorders, specifics and features of correctional and
pedagogical work with this category of children in institutions of general secondary
education. The terminological basis of the problem of speech development of children
with dysgraphy is revealed. The essence of the concepts “development”, “speech”,
“speech development”, “speech development”, explicated the content and essential
meaning of speech development and differentiated it with the concept of “speech
development” is substantiated from the point of view of an interdisciplinary
approach; the significant differences between the concepts of “written speech” and
“writing” are analyzed.
The theoretical and methodological foundations of studying the speech
development of children with dysgraphy in a modern institution of general secondary
education are substantiated. The trans-interdisciplinary basis of the study of speech
development of primary school students with dysgraphy is revealed, the
characteristics of speech development from the standpoint of a polyparadigmal
approach are given, and the structural and functional model of speech development of
primary school students is described.
The basic principles for the study are defined. The principle of development,
multidisciplinary, individual approach, systematic and holistic study, and active
involvement of the immediate social environment are among them.
The article substantiates and describes the structure and organization of the
diagnostic stage of the study; describes its content and criteria for assessing the
speech development of children with dysgraphy, presents the method of speech
therapy screening, reveals the method of in-depth diagnostics of speech development
of children with dysgraphy.
The content of the proposed comprehensive diagnostic methodology is
developed the age-related, where normative indicators of development and program
requirements of primary schools are taken into account. Based on the selected criteria
and indicators, the level of formation of each of the structural and functional
components is determined.
There are two typical types of speech development of children with dysgraphy
based on generalization and statistical processing of empirical material: prognosticinert
(perceptual-deficient, total-deficient, speech-fragmented) and prognosticproductive
(activity-deficient, speech-deficient, incentive-deficient).
A set of conditions contributing to improving the effectiveness of
correctional and developmental work on speech development of students with
dysgraphy (organizational and pedagogical, psychological and pedagogical, sociopedagogical)
is determined.
A system of complex diagnostics and correction of speech development of
primary school students with dysgraphy based on system-complex, culturalhistorical,
personality-oriented, activity-based, competence-based methodological
approaches is scientifically substantiated and developed. Its main blocks are analyzed
in detail: perspective-target, conceptual, organizational-diagnostic, contentprocedural,
control-effective. It is proved that all the described blocks of the model
are important for their application directly in the work of secondary education
institutions. The results of experimental verification of the effectiveness of
implementing the experimental system are presented.