Дисертація присвячена комплексному богословському та філософсько-правовому аналізу принципів формування і дії єврейського релігійного права в його історичній еволюції. Проаналізовано історичні етапи становлення іудейського права, характерні особливості Мойсеєвого, талмудичного та пост-талмудичного права. Розглянуто методи і принципи формування нормативно-правових актів іудейського права, окреслено поняття єврейське, іудейське, ізраїльське право. Проаналізовано сутність феномена іудейського релігійного права, розкрито його богословське наповнення. Розкрито еволюцію підходів до розуміння єврейської правової системи в сучасній науці та виокремлено її основні ознаки. Виявлено основні принципи формування нормативної, інституційної та ідеологічної складових єврейської правової системи. З’ясовано місце Письмового Закону, Усного Закону, зокрема Талмуду, в системі джерел єврейського права. Висвітлено сучасні тенденції і проблеми в розвитку єврейського релігійного права та шляхи їх вирішення. Зміна у вихідних принципах формування і дії між біблійним і талмудичним правом призводить до втрати внутрішньої основи й перетворення права в якісно інше, хоча і з збереженням формальних ознак попереднього. Це можливо побачити саме на принципах формування і дії єврейського права в їх богословському аспекті. Еволюція богословських ідей між біблійним і талмудичним правом призводить до формалізації та втрати початкових основ і, таким чином, стає не еволюцією як розвитком, а псевдо-еволюцією. Показано небезпеку відходу від початкових принципів та ідей. На прикладі давньоєврейського та талмудичного права простежено і проілюстровано, як первинне «живе» середовище періоду зародження певної релігії згодом трансформується у сталій традиції (обряд долає дух, формалізація релігії). Такі закономірності, які виявило наше дослідження, стають вихідними, адже на прикладі єврейського права можна показати загальну закономірність (формалізацію, обрядовість, масовість, злиття з національною ідентичністю) релігії в цілому і релігійного права зокрема. Здійснено богословський аналіз різниці основних принципів формування (воля Бога, право мудреців, виховний принцип і «принцип огорожі») та дії (принцип таліону і принцип формальностей) між біблійним і талмудичним правом. Зроблено цілісний і системний аналіз еволюції богословських ідей в основних правових принципах єврейського права.
Диссертация посвящена комплексному богословском и философско-правовому анализу принципов формирования и действия еврейского религиозного права в его исторической эволюции. Проанализированы исторические этапы становления иудейского права, характерные особенности Моисеева, талмудического и пост-талмудического права. Рассмотрены методы и принципы формирования нормативно-правовых актов иудейского права, определены понятия еврейское, иудейское, израильское право. Проанализированы сущность феномена иудейского религиозного права, раскрыто его богословское наполнения. Раскрыто эволюцию подходов к пониманию еврейской правовой системы в современной науке и выделены ее основные признаки. Выявлены основные принципы формирования нормативной, институциональной и идеологической составляющих еврейской правовой системы. Выяснено место Письменного Закона, Устной Закона, в частности Талмуда, в системе источников еврейского права. Освещены современные тенденции и проблемы в развитии еврейского религиозного права и пути их решения. Изменение в исходных принципах формирования и действия между библейским и талмудической правом приводит к потере внутренней основы и преобразования права в качественно иное, хотя и с сохранением формальных признаков предыдущего. Это можно увидеть именно на принципах формирования и действия еврейского права в их богословском аспекте. Эволюция богословских идей между библейским и талмудической правом приводит к формализации и потери начальных основ и, таким образом, становится не эволюция как развитием, а псевдо-эволюцией. Показано опасность ухода от начальных принципов и идей. На примере древнееврейского и талмудического права прослеживается и проиллюстрировано, как первичное «живет» среда периода зарождения определенной религии впоследствии трансформируется в постоянной традиции (обряд преодолевает дух, формализация религии). Такие закономерности, которые выявило наше исследование, становятся выходными, ведь на примере еврейского права можно показать общую закономерность (формализацию, обрядность, массовость, слияние с национальной идентичностью) религии в целом и религиозного права в частности.
Осуществлен богословский анализ разницы основных принципов формирования (воля Бога, право мудрецов, воспитательный принцип и «принцип ограждения») и действия (принцип талиона и принцип формальностей) между библейским и талмудической правом. Сделано целостный и системный анализ эволюции богословских идей в основных правовых принципах еврейского права.
The dissertation is devoted to the complex theological and philosophical-legal analysis of the principles of formation and action of the Jewish religious law in its historical evolution. The historical stages of the formation of Jewish law, the characteristic features of Moses, Talmudic and post-Talmudic law are analyzed. The methods and principles of formation of normative-legal acts of Jewish law are considered, the concepts of Jewish, Jewish, Israeli law are outlined. The essence of the phenomenon of Jewish religious law is analyzed, its theological content is revealed. The evolution of approaches to understanding the Jewish legal system in modern science is revealed and its main features are singled out. The basic principles of formation of normative, institutional and ideological components of the Jewish legal system are revealed. The place of the Written Law, the Oral Law, in particular the Talmud, in the system of sources of Jewish law is clarified. Current trends and problems in the development of Jewish religious law and ways to solve them are highlighted. The change in the basic principles of formation and action between biblical and Talmudic law leads to the loss of the internal basis and the transformation of law into something else, albeit with the preservation of the formal features of the previous one. This can be seen precisely on the principles of formation and operation of Jewish law in their theological aspect. The evolution of theological ideas between biblical and Talmudic law leads to the formalization and loss of the original foundations and, thus, becomes not evolution as development, but pseudo-evolution. The danger of deviating from the initial principles and ideas is shown. On the example of ancient Jewish and Talmudic law, it is traced and illustrated how the primary "living" environment of the period of origin of a certain religion is later transformed into a permanent tradition (the rite overcomes the spirit, the formalization of religion). Such patterns, which revealed our study, become the starting point, because the example of Jewish law can show the general pattern (formalization, ritual, mass, merging with national identity) of religion in general and religious law in particular. Theological analysis of the difference between the basic principles of formation (God's will, the law of sages, the educational principle and the "fence principle") and action (the principle of talion and the principle of formalities) between biblical and Talmudic law. A holistic and systematic analysis of the evolution of theological ideas in the basic legal principles of Jewish law is made.