У дисертації запропоновано методику навчання майбутніх учителів інформатики знання-орієнтованих інформаційних систем, за якою пропонується здійснювати навчання ґрунтуючись на поєднанні методичних особливостей навчання програмуванню, використанні сучасних інформаційних технологій, формуванні вмінь створення нового типу вхідних даних — баз знань для ЗОІС. У дослідженні конкретизовано суть поняття «знання» у ЗОІС, яке пропонується визначати, як метадані, котрі було отримано шляхом аналізу даних, попереднього досвіду або вивченню даних предметної галузі відповідно до проблематики предметної задачі, що потребує розв’язання. Виділено складові когнітивного компоненту ІКТ-компетентності майбутнього вчителя інформатики, формування якого є невід’ємною умовою для успішного використання знання-орієнтованих інформаційних систем. Для оцінювання рівнів сформованості когнітивного компоненту ІКТ-компетентності як наслідку готовності майбутніх учителів інформатики до використання знання-орієнтованих інформаційних систем у власній професійній діяльності, уточнено критерії та показники, що характеризують сформованість цього компоненту. Експериментально перевірено, що використання запропонованої методики навчання майбутніх учителів інформатики знання-орієнтованих інформаційних систем сприяє формуванню та розвитку когнітивного компоненту ІКТ-компетентності майбутніх вчителів інформатики.
В диссертации предложено методику обучения будущих учителей информатики знания-ориентированным информационным системам, с помощью которой предлагается осуществлять обучение, основываясь на объединении методических особенностей обучения программированию, использованию современных информационных технологий, формированию умений создания нового типа входных данных — баз знаний. В исследовании конкретизовано суть понятий «знание», которое предлагается определять, как метаданные, которые были получены путем анализа данных, предварительного опыта или изучения данных предметной области в соответствии с проблематикой предметной задачи, которая требует решения; и «когнитивный компонент ИКТ-компетентности», который, в свою очередь, определяется как способность получать, производить и оперировать знаниями в соответствии с собственными профессиональными и прикладными нуждами с помощью современной информационной системы, в состав которых входит подсистема логического вывода. Определено когнитивный компонент ИКТ-компетентности будущего учителя информатики, формирование которого является неотъемлемым условием для успешного использования знание-ориентированных информационных систем. Доказано, что проведение занятий по предложенной методике способствует формированию и развитию когнитивного компонента ИКТ-компетентности.
The given thesis proposes a methodology of teaching upcoming IT teachers knowledge-based information systems. According to this methodology it is proposed to teach basing on the student's normative model discovered in the current research. The normative model of a student is considered as a set of such models like: thematic, semantic, procedural, operational and functional. The research specifies the essence of the definition "knowledge", which is proposed to define as metadata, being obtained by analyzing data, previous experience or studying a given subject area in accordance with the problem of a task need to be solved. The definition "The cognitive component of the ICT competence" is defined as the ability to receive and produce knowledge and operate them according to own professional and applied needs in a modern information society. The influence of the proposed methodology of teaching upcoming IT teachers knowledge-based information systems on the formation and development of the cognitive component of the ICT competence was proved.