В диссертации анализируется характер направленности школьного образования, а также основные тенденции развития педагогической мысли в Украинской Народной Республике (1917-1920 гг.). Установлено, что именно в период существования УНР впервые в истории Украины было создано на основании достижений прогрессивной отечественной и зарубежной педагогики национальную общеобразовательную и профессиональную школу; украинские педагоги-демократы того времени (С. Русова, Я. Чепига, В. Островский и другие) успешно разрабатывали проблему национального обучения и воспитания и этим самым сделали существенный вклад в теорию и практику педагогической науки.
Social conditions, character of school education and the main trend of the development of pedagogical thought in Ukrainian People’s Republic (1917-1920) have been analysed in the thesis. It has been proved that during the period of the existence of UPR national general and professional school was establish for the first time in the history of Ukrainian on the basis of progressive home and foreign pedagogics. At the same tine such Ukrainian teachers and democrats as S. Rusova, Ya. Chepiga, V. Ostrovsky and others successfully worked out the problem of national education and upbringing and made a valuable contribution to theory and practice of pedagogical science.