В диссертации обосновывается зависимость процесса формирования духовности будущего учителя от развития его рефлексии как личностного профессионального качества и критерия подготовки к педагогической деятельности. Рассмотрена сущность воздействия музыки на духовное становление личности. Разработана методическая система, направленная на раширение ценностных ориентаций студентов, совершенствование их эстетической оценки художественных произведений и самооценки себя как суб'екта музыкально-педагогического общения. Научно обоснован и экспериментально проверен комплекс психолого-педагогических условий ее реализации.
The dissertation presents the substantetion of the depen -dence of the process of the forming of future teacher's spiri -tuality from the development of his reflection as a personal professional quality and as a criterion of the preparation to the pedagogical activity. The essence of music's influence on spiritual formation of a person is considered. The methodic system aimed on the broadening of valuable orientations of students, the perfection of their aesthetic appraisal of -works of art and self-appraisal as a subject of musical pedagogical contact is worked cut. The complex of psychologic-pedagogical conditions of its realization is scientifically grounded and experimentally tested.