Розроблено, теоретично обгрунтовано й апробовано методичну систему оцінювання результатів навчання інформатики учнів старшої школи. Обгрунтовано необхідність оцінювання навчальної діяльності на засадах особистісно-орієнтованого навчання та компетентнісного підходу як засобу розвитку особистості учня. Розкрито суть поняття та цілі результатів навчання з інформатики учнів старшої школи. Розроблено методичні рекомендації щодо використання учнями критеріїв оцінювання безпосередньо у процесі навчання, створення й оцінювання тестових завдань на основі таксономії Б. Блума, проведення самооцінювання учнями їх навчальної діяльності з інформатики (на прикладі використання портфоліо учня та мережевого щоденника), проведення самооцінювання, взаємооцінювання учнів у малих групах і оцінювання роботи групи школярів (на прикладі використання методу проектів і організації парної діяльності учнів на уроках інформатики).
The thesis research is focused on assessment of results of the study of Information Science of senior school pupils.
The methodological system for assessment of results of the study of Information Science of senior school pupils has been developed, grounded theoretically and tested experimentally. Necessity of carrying out of assessment of training activities on principles of person-oriented education and competency-based approach – as a method of a pupil’s personality development – has been grounded.
The concept assessment and aims of assessment of results of the study of Information Science of senior school pupils have been specified. Methodological recommendations on application by the pupils of assessment criteria directly in process of study have been developed; development and assessment of tests on the basis of B.Bloom’s taxonomy; carrying out by the pupils of self-assessment of their own training activity in Information Science (by the example of use of a pupil’s portfolio and a network diary (blog)); carrying out of pupils’ self-assessment, mutual assessment in small groups and assessment of work of a pupil’s group (by the example of application of method of the projects and organization of pupils’ activity in pairs at the Information Science lessons).