Дисертацію присвячено проблемі вдосконалення освітнього процесу
фізичного виховання у військових закладах вищої освіти з метою розвитку
фізичних якостей та покращання функціонального стану у курсантів-майбутніх
офіцерів Десантно-штурмових військ Збройних сил України для забезпечення
ефективності їх військово-професійної (бойової) діяльності у ході виконання
завдань за призначенням. Здійснено аналіз теоретико-методичних основ
використання кросфіту у системі фізичного виховання курсантів-десантників;
досліджено мотиваційні аспекти, стан і динаміку показників фізичної підготовленості, соматичного здоров’я курсантів-десантників; визначено
критерії оцінювання навчальних досягнень курсантів-десантників на заняттях
кросфітом у процесі фізичного виховання; розроблено, обґрунтовано методику
розвитку фізичних якостей курсантів-десантників засобами кросфіту у процесі
фізичного виховання та експериментально доведено її ефективність. Методика
містить цільову, навчально-методичну та діагностично-корегувальну складові
та спрямована на забезпечення формування високого рівня фізичної готовності
курсантів-десантників до ефективного виконання завдань майбутньої
військово-професійної (бойової) діяльності. Доведено ефективність розробленої
методики, порівняно з традиційною методикою проведення занять із фізичного
виховання, щодо формування фізичної готовності майбутніх офіцерів
Десантно-штурмових військ Збройних сил України.
Диссертация посвящена проблеме совершенствования образовательного
процесса по физическому воспитанию в военных учреждениях высшего
образования с целью развития физических качеств и улучшения
функционального состояния у курсантов-будущих офицеров Десантно-
штурмовых войск Вооруженных сил Украины для обеспечения эффективности
их военно-профессиональной (боевой) деятельности в ходе выполнения задач
по назначению. Осуществлен анализ теоретико-методических основ
использования кроссфита в системе физического воспитания курсантов-
десантников; исследованы мотивационные аспекты, состояние и динамика
показателей физической подготовленности, соматического здоровья курсантов-
десантников; определены критерии оценивания учебных достижений
курсантов-десантников на занятиях кроссфитом в процессе физического
воспитания; разработана и обоснована методика развития физических качеств
курсантов-десантников средствами кроссфита в процессе физического
воспитания, и экспериментально доказана ее эффективность. Методика
содержит целевую, учебно-методическую и диагностически-коррекционную
составляющие и направлена на обеспечение формирования высокого уровня
физической готовности курсантов-десантников к эффективному выполнению
задач будущей военно-профессиональной (боевой) деятельности. Доказана
эффективность разработанной методики, по сравнению с традиционной
методикой проведения занятий по физическому воспитанию, по формированию
физической готовности будущих офицеров Десантно-штурмовых войск
Вооруженных сил Украины.
The dissertation is devoted to the problem of improving physical education
process at military higher educational institutions in order to develop physical qualities
and improve the functional condition of cadets, who are future officers of the Air Assault
Forces of the Ukrainian Armed Forces, to ensure the efficiency of their military
professionalactivities. The object of the research is the physical education system of the
cadets of military higher educational institutions.
The first chapter «Theoretical and methodical principles of CrossFit in the
physical education system of paratrooper cadets» analyzes the modern professional
activities of the military personnel of the Air Assault Forces, taking into account the
experience of hostilities in eastern Ukraine, reveals the role of physical education in
improving professional activity of the military personnel of the Ukrainian Air Assault
Forces, characterizes CrossFit as an effective means of physical education for the
military personnel of the Air Assault Forces, establishes the basics of the physical
qualities development of paratrooper cadets by means of CrossFit in the process of
physical education. It was determined that the modern combat activity of the Ukrainian
Air Assault Forces requires a high level of physical qualities development because it
involves long-lasting foot marches in full gear, accelerated marching with additional
load, a large amount of manual work, loading ammunition on machinery, overcoming
artificial and natural obstacles, that is it has a clear motor component. One of the modern
and effective means of paratrooper cadets’ physical education may be Crossfit, which
has some advantages in comparison with the traditional means of forming the
paratroopers’ physical readiness to perform tasks.
The second chapter «Scientific and theoretical substantiation and development of
methodology for the physical qualities development of paratrooper cadets by means of
CrossFit in the process of physical education» reveals scientific methods and
organization of research, studies motivational priorities of paratrooper cadets in the
process of CrossFit training, presents the results of the initial stage of the pedagogical
experiment on the influence of CrossFit on the development of physical qualities and
functional capabilities of cadets in the training process. The study of the motivational
aspects of paratrooper cadets shows that the vast majority of cadets are convinced that
CrossFit promotes the development of physical qualities and volitional, the improvement
of health, functional capabilities of the body, training and future combat activities. A
comparative analysis of the physical qualities level of the cadets who were engaged in
CrossFit and cadets who were training according to the current system of physical
education showed a positive effect of CrossFit on the physical fitness level of the future
paratroopers. Thus, the results of senior CrossFit cadets were significantly better in all the studied exercises. This confirms the universality of Crossfit in the development of
physical qualities and indicates the possibility of using it to form the physical readiness
for combat activities of the future officers of the Air Assault Forces. On the basis of the
conducted research, the methodology for the physical qualities development of
paratrooper cadets by means of CrossFit in the process of physical education is
substantiated. The key features of the methodology are outlined further. All physical
education classes in the process of cadets’ training included the use of CrossFit at the
end of the main part. The duration of the CrossFit complex depended on the year of
study and provided 8–10 minutes for the 1st-year cadets, 10–15 minutes – the 2ndyear
cadets, 15–20 minutes – the 3rd-year cadets, 20–30 min – the 4th-year cadets.
The content of complexes, formed on the basis of CrossFit tools depended on the
subject of classes (gymnastics and athletic training, accelerated movement and fieldand-
track athletics, overcoming obstacles, hand-to-hand training, sports and active
games, complex classes, etc.) and the tasks of the main part of the class. Dosing of
loads during the CrossFit exercises was carried out taking into account the year of
study, the subject of the class, the physical fitness level of the cadets, and the load of
the main part of the class.
The third chapter «The efficiency assessment of the methodology for the physical
qualities development of paratrooper cadets by means of CrossFit in the process of
physical education» substantiates the criteria for the evaluation of the academic
achievements of paratrooper cadets by means of CrossFit in the process of physical
education and presents the results of the formative stage of the pedagogical experiment.
The efficiency assessment of the developed methodology showed its more positive
effect, in comparison with the current methodology of physical education, concerning
the improvement of the development of the physical qualities of cadets. The
introduction of the methodology for developing physical qualities of paratrooper
cadets using CrossFit to the physical education process at the Military Academy
(Odesa) shows its greater efficiency in comparison with the current physical
education classes methodology in terms of the physical readiness formation of the
officers of the Air Assault Forces to future combat activities, that confirms the results
of the formative stage of the pedagogical experiment. Thus, at the end of the study, a
significantly better development level of the physical qualities of the EG cadets in
comparison with the CG was recorded, according to the results of the 100 m run,
pull-ups, overcoming the obstacle course and 3 km run. In addition, at the end of the
formative phase of the pedagogical experiment, the EG cadets had significantly better
functional abilities than the CG cadets in terms of body mass, life, power, and
Robinson indices, physical condition, and the level of physical health.