У дисертації визначено теоретичні підходи до вивчення проблеми,
визначено сутність поняття «емоційно-вольова регуляція осіб похилого віку»,
компоненти емоційно-вольової регуляції (емоції, вольова регуляція, досвід
емоційно-вольової регуляції), критерії (стійкість емоційної сфери, високий рівень
розвиненості вольової регуляції, сформованість позитивного досвіду емоційно -
вольової регуляції) та форми (механізми психологічного захисту, копінг-
стратегії, життєстійкість) емоційно-вольової регуляції осіб похилого віку.
Емпірично виявлено особливості індивідуально-психологічних рис осіб
похилого віку, прояви емоційної складової, форми, рівні сформованості та
відмінності залежно від місці проживання (вдома, будинок-інтернат) осіб
похилого віку. Доведено переважання низького та середнього рівнів розвитку
емоційно-вольової регуляції у осіб похилого віку.
Створена типологія людей похилого віку за способами використання
механізмів емоційно-вольового регулювання (активно-регулюючий, адаптивно-
регулюючий, пасивно-регулюючий, деструктивно-регулюючий типи).
Створено модель, обґрунтовано, розроблено та апробовано розроблену
автором програму розвитку емоційно-вольової регуляції, доведено її ефективність
та доцільність впровадження в роботу психологів будинків-інтернатів для осіб
похилого віку, соціальних працівників.
В диссертации определены теоретические подходы к изучению проблемы,
определены сущность понятия «эмоционально-волевая регуляция пожилых
людей», компоненты эмоционально-волевой регуляции (эмоции, волевая
регуляция, опыт эмоционально-волевой регуляции), критерии (устойчивость
эмоциональной сферы, высокий уровень развитости волевой регуляции,
развитость положительного опыта эмоционально-волевой регуляции) и формы
(механизмы психологической защиты, копинг-стратегии, жизнестойкость)
эмоционально-волевой регуляции пожилых людей.
Эмпирически выявлены особенности индивидуально-психологических черт
пожилых людей, проявления эмоциональной составляющей, формы, уровни
развития и различия в зависимости от места проживания (дома, дом-интернат)
лиц пожилого возраста. Доказано преобладание низкого и среднего уровней
развития эмоционально-волевой регуляции у лиц пожилого возраста.
Создана типология пожилых людей по способам использования механизмов
эмоционально-волевого регулирования (активно-регулирующий, адаптивно-
регулирующий, пассивно-регулирующий, деструктивно-регулирующий типа). Создана модель, обоснованно, разработана и апробирована разработанную
автором программу развития эмоционально-волевой регуляции, доказана ее
эффективность и целесообразность внедрения в работу психологов домов-
интернатов для престарелых людей, социальных работников.
There defined theoretical approaches to the study of the problem, the essence of
the concept of "emotional-volitional regulation of the elderly", components of
emotional-volitional regulation (emotions, volitional regulation, the experience of
emotional volitional regulation), criteria (stability of the emotional sphere, a high level
of volitional regulation development, development of the positive experience of
emotional-volitional regulation) and forms (mechanisms of psychological defense,
coping strategies, resilience) of emotional-volitional regulation of the elderly the
dissertation.
There empirically revealed the features of individual psychological traits of the
elderly, manifestations of the emotional component, forms, levels of development, and
differences depending on the place of residence (at home, boarding school) of elderly
people. There proved predominance of low and medium levels of development of
emotional-volitional regulation in the elderly.
There created the typology of elderly people according to the ways of using the
mechanisms of emotional-volitional regulation (active-regulatory, adaptive-regulatory,
passive-regulatory, destructive-regulatory type).
A model has been created, reasonably, developed, and tested by the author's
program for the development of emotional-volitional regulation, proved its
effectiveness, and the feasibility of its implementation in the work of psychologists of
boarding schools for the elderly.