Дисертаційне дослідження присвячене обґрунтуванню теоретичних і
методичних засад технічної підготовки майбутніх фахівців з інформаційних
технологій за умов проєктного навчання.
В межах дослідження здійснено удосконалення процесу технічної підготовки
майбутніх ІТ-фахівців, що надало можливість визначити напрями її розвитку, де
ключовим методологічним інструментом є компетентнісний підхід. Перехід від
кваліфікаційної моделі до компетентнісної, побудованої для майбутнього фахівця з
інформаційних технологій, передбачає постановку цілей освіти не тільки до
виконання набору фахових функцій, а й до інтегрованих вимог щодо результату
освітнього процесу. Компетентнісний підхід у процесі технічної підготовки
майбутнього ІТ-фахівця в умовах проєктного навчання передбачає формування
технічних компетентностей, компонентами яких є: інформаційний, що передбачає наявність у майбутнього фахівця з інформаційних технологій знань, умінь, навичок
та досвіду використання комп’ютерних систем як основних апаратних засобів
реалізації інформаційних технологій; професійно-практичний, що обумовлює
формування здатності майбутнього фахівця вирішувати певний набір професійних
задач, які стосуються технічних питань; предметно-орієнтований, обумовлює
наявність ґрунтовних знань та вмінь з предметної галузі – інформаційних
технологій.
Практичними здобутками дослідження є те, що: розроблено дієву методичну
систему технічної підготовки майбутніх фахівців з інформаційних технологій за
умов проєктного навчання та впроваджено її в освітній процес підготовки майбутніх
ІТ-фахівців; удосконалено зміст і методику викладання навчальних дисциплін
технічного спрямування: «Електроніка та схемотехніка», «Операційні системи»,
«Комп’ютерні системи», «Тестування і ремонт апаратного забезпечення
комп’ютерних систем», що відображено в навчальних посібниках, методичних
рекомендаціях, навчальних і робочих програмах; розроблено навчально-методичне
забезпечення для реалізації технічної підготовки майбутніх фахівців з
інформаційних технологій за умов проєктного навчання, зокрема, електроні
навчальні курси та окремі функціональні елементи для організації різних форм
діяльності студентів; навчальні матеріали на основі онлайн-сервісів; мультимедійні
та мобільно-орієнтовані ресурси; для кожної з навчальних технічних дисциплін
побудовано дискрипторний опис технічних компетентностей, які можуть бути
сформовані у процесі проєктного навчання; розроблено, визначено та реалізовано
засоби діагностики сформованості технічної компетентності майбутніх ІТ-фахівців
(тести для лабораторних робіт, діагностичні тести, міждисциплінарні практичні
завдання, проблемні кейсові завдання).
Шляхом дослідно-експериментальної перевірки методичної системи навчання
технічних дисциплін майбутніх фахівців з інформаційних технологій підтверджено
ефективність і функціональність розробленої методичної системи.
The dissertation research is devoted to substantiation of theoretical and methodical
bases of technical preparation of future experts in information technologies under the
conditions of project training.
The study clarified the selection of the content of technical training of future IT
professionals, which provided an opportunity to identify areas of its development, where the key methodological tool is the competency approach. The transition from a
qualification model to a competency model, built for a future information technology
specialist, involves linking the goals of education not only with the performance of a set of
professional functions, but also with the integrated requirements for the outcome of the
educational process. Competence approach in the process of technical training of future IT
specialist in the project training involves the formation of information and technical
competencies, the components of which are: information, which involves the future
information technology specialist knowledge, skills, abilities and experience in using
computer systems as the main hardware for the implementation of information technology;
professional and practical, which determines the formation of the ability of the future
specialist to solve a set of professional tasks related to technical issues; subject-oriented,
determines the availability of thorough knowledge and skills in the subject area - computer
systems.
The practical achievements of the study are that: - developed an effective
methodological system of technical training of future specialists in information technology
in terms of project training and introduced it into the educational process of training future
IT specialists; - improved the content and methods of teaching technical disciplines:
"Electronics and circuitry", "Operating systems", "Computer systems", "Testing and repair
of computer hardware computer systems, which is reflected in textbooks, guidelines,
training and work programs; - developed educational and methodological support for
technical training of future specialists in information technology in terms of project
training, in particular, electronic training courses and some functional elements for the
organization of various forms of student activity; training materials based on online
services; multimedia and mobile-oriented resources; - for each of the educational technical
disciplines a descriptive description of technical competencies that can be formed in the
process of project training; - developed, identified and implemented tools for diagnosing
the formation of technical competencies of future IT specialists (tests for disciplinary
laboratory work, diagnostic tests, interdisciplinary practical tasks, case studies).
The effectiveness and functionality of the developed methodology was confirmed
by experimental verification of the methodical system of teaching technical disciplines of
future specialists in information technologies.