У дисертації досліджуються
соціальні мережі як чинник політичного
впливу. Окреслюються особливості та наслідки їхнього впливу на політичне
життя суспільства, а також їхній потенціал у розвитку демократичної політичної
культур и та поведінки. Амбівалентний характер впливу соціальних мереж
розкривається через їх комунікативний потенціал формувати чи змінювати
політичні орієнтації, установки та поведінку користувачів. Ступінь його прояву
залежить від політичної ситуації, динаміки виборчих кампаній, стадії
розгортання інформаційної та гібридної війн.
Виокремлюються інструментальний, комунікативний, соціалізуючий та
психологічний елементи політичного впливу соціальних мереж, сукупність яких
позначає якість взаємодії між політичною вл адою та суспільством. Досліджено
форми політичної онлайн активності користувачів мережі, можливість їх
трансформації в оффлайн (коли онлайнова взаємодія виявляється в реальних
політичних діях і навпа ки), їх взаємодоповненість.
Обґрунтовується, що в інформа
ційному суспільстві цінності
демократичної політичної культури доповнюють цінності інтернет культури
(свобода, раціональність, інноваційність, креативність), що впливає на
особливості сприйняття політичної інформації, формування політичних знань і поведінк
у в політичному житті. Осмислюється феномен культури політичного
впливу, який розкриває ціннісний, етичний та технологічний аспекти
формування політичної культури засобами сучасних медіа та технологій.
В диссертации исследуются социальные сети как фактор политического
влияния. Определяются особенности и последствия их влияния на
политическую жизнь общества, а также их потенциал в развитии
демократической политической культуры и поведения. Амбивалентный
характер влияния социальных сетей раскрывается через их коммуникативный
потенциал формирования или изменения политических ориентаций, установок
и поведения пользователей. Степень его проявления зависит от п олитической
ситуации, динамики избирательных кампаний, стадии развертывания
информационной и гибридной войн.
Выделяются инструментальный, коммуникативный, социализирующий и
психологический элементы политического влияния социальных сетей,
совокупность котор ых обозначает качество взаимодействия между
политической властью и обществом. Исследованы формы политической
онлайн активности пользователей сети, выделены их формы
коммуникативная и мобилизационная, возможность их трансформации в
оффлайн (когда онлайнов ое взаимодействие проявляется в реальных
политических действиях и наоборот), их взаимодополняемость.
Обосновывается, что в информационном обществе ценности
демократической политической культуры дополняют ценности интернет
культуры (свобода, рациональность, инновационность, креативность), что
влияет на особенности восприятия политической информации, формирования
политических знаний и поведение в политической жизни. Осмысливается
феномен культуры политического влияния, который раскрывает ценностный,
этический и технологический аспекты формирования политической культуры
при помощи средств современных медиа и технологий.
The dissertation explores so cial networks as a factor of political influence.
The features and consequences of their influence on the political life of society, as
well as their potential in the development of democratic political culture and behavior
are determined. Systematized app roaches that reveal different aspects of a social
network, in particular, technological, sociological, communicative, technical,
marketing, network, using the uniqueness of a social network as a platform that unites
several levels of communication person al, group and mass; communication styles
informal and formal (official).
Different types of social networks are being investigated. It highlights that
each social network has its own rules, forms, and styles of communication. Social
network is explored through the context of modern processes of political
communication. It analyzes the political and cultural discourse of a social network,
which shows media like and political, public and private, using the principle of
"flow" of information delivery from c onstant viewing of news; infotainment that
reveals the mix of informational and entertaining content.
The ambivalent nature of social networks is revealed through their
communicative potential of forming or changing political orientations, attitudes, and
user behavior. The degree of its manifestation depends on the political situation, the
dynamics of election campaigns, the stage of the deployment of information and
hybrid wars. Furthermore, the instrumental, communicative, socializing, and
psychological elements of the influence of social networks are distinguished, the
result of which determines the quality of interaction between political power and
society. The forms of political online activities of network users unites two groups
communicative and m obilization, are investigated. The possibility of their
transformation into offline (when online interaction is manifested in real political
actions and vice versa are considered), combining these forms.
It is substantiated that in an information society, the values of democratic
political culture complement the values of Internet culture (freedom, rationality,
innovation, creativity) which affects the characteristics of political information,
political knowledge and behavior in political life. The phenomen on of the culture of
political influence is comprehended, which determines the system and dissemination
of knowledge, values, assessments, stereotypes through the transmission of political
information, including through modern mass media; reveals the value , ethical and
technological aspects of political culture using the means of modern media and
technologies. The article examines the positive and negative, direct, and informed
influence of social networks on the development of democratic political culture. There is a tendency for lack of trust in political information on social
networks, depression and fatigue from taking part in discussions on problematic
politics along with the use of social networks by populist politicians and others. Some
problems of u sing social networks in Ukrainian political discourse are outlined,
among other things, its use as a tool of manipulation, low quality of political content
on social networks, populism and imitation, which forms the erroneous effectiveness
of political com munication and political activity of citizens, etc. The author considers
the importance of marketing technologies for open communication and interaction
between society in a democratic political system. The directions of further research of
this problem ar e suggested.
Prospects for using the influence of social networks in the democratization of
political relations are analyzed. The combination of systematic knowledge and
information about policy, technological capabilities and unique characteristics of
so cial networks can positively influence the development of participatory democracy
in modern realities. At the same time, the understanding of social networks as a tool
for obtaining a rapid effect of democratization and growth of politically mature,
active citizens seems contradictory. A feature of social networks is a combination of
real and virtual environment, online and offline participation. Therefore, the
development of democratic political culture is conditioned by the formation of
current democratic values and patterns of behavior of citizens, which can be
influenced or adjusted (strengthened or reduced) by the use of social networks.