The article presents the methodological foundations, content and essence of project activities in out-of-school art education institutions, their classification in different areas. Namely, by: the nature of the dominant activity, subject-semantic features, duration in time. The classification characteristics of art and pedagogical projects, which we have introduced into the practice of the cultural and artistic center “Artek”, are presented.
We argue that project activities in out-of-school art education institutions should be considered as an important factor in the formation of a new Ukrainian education, for the full disclosure of students' abilities and solving various educational problems, creating a holistic system of finding and educating creatively gifted individuals.
And the complete absence of platforms for the realization of their creative potential is a number of tasks of modern society. And, namely, extracurricular activities today should be considered as an important factor in the fullest disclosure of students' abilities and solving various educational problems, creating a holistic system of search and education of creatively gifted individuals, where the crowning place should be project work.
We reveal the psychological and pedagogical features of the project activity. Scientific work, it is proved that the basis of project technology is the development of cognitive and research activities of students, the ability to design their lessons, navigate in the information space, to develop creative abilities. The traditional "teacher-student" relationship is changing to "student-teacher". The success of the implementation of project technology depends on the awareness of the teacher-organizer of its importance, knowledge and compliance with the algorithm of project activities. The criteria for evaluating the art and pedagogical project are given. Modern requirements for the teaching of fine and decorative arts apply not only the task of acquiring theoretical knowledge, but also environmental, social, intellectual and ethical development of the individual. Our hypothesis is based on the effectiveness of the project method to create all the prerequisites for the successful operation of out-of-school art education.
У статті представлено методичні основи, зміст та сутність проектної діяльності у закладах позашкільної мистецької освіти, їх класифікація за різними напрямами. А саме, за: характером домінуючої діяльності, предметно-змістовими ознаками, тривалістю в часі. Представлені класифікаторні характеристики художньо-педагогічних проектів, котрі впроваджені нами в практику діяльності культурно-мистецького центру «Артек». Ми доводимо, що, саме, проектна діяльність у закладах позашкільної мистецької освіти повинна розглядатися, як важливий фактор становлення нової української освіти, за для усестороннього розкриття здібностей учнів та розв’язання різноманітних освітніх проблем, створення цілісної системи пошуку та виховання творчо обдарованої особистості. А повна відсутність майданчиків для реалізації їх творчого потенціалу представляє ряд завдань сучасного соціуму. І, саме, позашкільна діяльність сьогодні повинна розглядатися, як важливий фактор найповнішого розкриття здібностей школярів та розв’язання різноманітних освітніх проблем, створення цілісної системи пошуку та виховання творчо обдарованої особистості, де коронне місце повинна зайняти саме проектна робота. Розкриваємо психолого-педагогічні особливості проектної діяльності. Наукова робота, доводиться, що у основі проектної технології лежить розвиток пізнавальної та дослідницької діяльності учнів, уміння конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі, розвивати творчі здібності. Традиційний зв’язок «учитель-учень» змінюється на «учень-учитель». Успіх упровадження проектної технології залежить від усвідомлення педагогом-організатором її значення, знання й дотримання ними алгоритму проектної діяльності. Наводяться критерії оцінювання художньо-педагогічного проекту. Сучасні вимоги до навчання образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва актуалізують не лише завдання засвоєння теоретичних знань, але й екологічного, соціального, інтелектуального та етичного розвитку особистості. Наше припущення базується на ефективності застосування методу проектів для створення всіх передумов успішної діяльності закладу позашкільної мистецької освіти.