In the context of democratization of social development, democratic changes in the education system are inevitable. At the same time, these changes determine the dynamics of society development in view of the constructive or destructive vector of education and upbringing. The authoritarian Soviet education system did not provide for the autonomy of educational institutions and academic freedoms for participants in the educational process. But modern Ukrainian society, interested in a developed and self-sufficient personality, must make great efforts to ensure that its education and culture are a real basis for the formation of democratic values of the individual. It is the realization of this task that should be aimed at current modernization of national education. As one of its main trends, the democratization of education accelerates the humanization of the educational space in the context of basic national and universal values. Therefore, special attention should be paid to the resources, factors and directions of this process. The importance of the formation and implementation of democratic educational policy as a basis for educating a democratic person is primarily that only if the introduction of democratic practices and procedures in the educational sphere of the state will their effective humanistic and axiological transfer to other spheres of national life. The implementation of the outlined principles will allow education, on the one hand, to democratize together with society, and on the other – to promote its further democratization. These processes should enhance the role of education in educating youth about democratic values and citizenship. Due to the growing scale of higher education, the ideas of academic freedom and equality inherent in science and education are transmitted to the whole society and universalize its political system in different countries. The formation of new socio-cultural values that are fundamental to the world community, in particular such as a civilized free market and the humanization of social relations, not only changes the structure of higher education. No less, humanizing the process of training modern professionals, such values change the paradigm of today's education. Society-oriented education is increasingly reoriented to the individual.
В умовах демократизації суспільного розвитку демократичні зміни в системі освіти виявляються неминучими. Водночас ці зміни визначають динаміку розвитку суспільства з огляду на конструктивний або деструктивний вектор навчання і виховання. Авторитарна радянська система освіти не передбачала автономії навчальних закладів та академічних свобод для учасників освітнього процесу. А ось зацікавлене в розвинутій і самодостатній особистості сучасне українське суспільство має докласти багато зусиль, щоб його освіта і культура були дійсною засадою формування демократичних цінностей особистості. Саме на реалізацію цього завдання і має бути спрямована сучасна модернізація вітчизняної освіти. Як одна з її основних тенденцій демократизація освіти прискорює гуманізацію освітнього простору в контексті основних національних і загальнолюдських цінностей. Тому варто звернути особливу увагу на ресурси, чинники та напрями цього процесу.
Важливість формування та впровадження демократичної освітньої політики як основи виховання демократичної людини полягає насамперед в тому, що тільки за умови укорінення демократичних практик і процедур в освітній сфері держави вможливиться їх ефективний гуманістично-аксіологічний трансфер в інші сфери національно-суспільної життєдіяльності. Втілення в життя окреслених принципів дозволить освіті, з одного боку, демократизуватися разом із суспільством, а з другого ‒ сприяти подальшій його демократизації. Ці процеси мають підвищити роль освіти у вихованні у молоді демократичних цінностей і громадянськості. У зв’язку із зростанням масштабів вищої освіти, властиві науці й освіті ідеї академічної свободи і рівноправності, транслюються на все суспільство та універсалізують його політичний устрій в різних країнах. Формування нових соціокультурних цінностей, які є засадничими для світового співтовариства, зокрема таких як цивілізований вільний ринок і гуманізація суспільних відносин, не тільки змінює структуру вищої освіти. Не меншою мірою, олюднюючи процес підготовки сучасних фахівців, такі цінності змінюють і парадигму сьогоднішньої освіти. Орієнтована на суспільство освіта усе більше переорієнтовується на особистість.