This study analyzes current trends and changes in the minds of student youth, related to the focus on European living standards, career achievements, material security, etc .; attempts were made to find answers to the questions of constructing the further life path of a successful student by studying classical and modern philosophical, psychological and pedagogical theories of becoming a successful young person, taking into account the creative aspects, which are considered basic; provisions that demonstrate success as a neoplasm, the formation of which occurs in childhood and lasts a lifetime.
A comprehensive understanding of the concept of personal success as a holistic structure, diverse in content and forms, based on the author's experience of practical work with people of different professions. Emphasis is placed on the impossibility of a deep understanding of success without studying the views and actions of each individual family, because it is involved in guiding the aspirations and desires of the growing individual, starting from early childhood. Based on current research by both domestic and Western psychologists, emphasis is placed on the essential role of family upbringing, which directly affects self-esteem, responsibility and academic achievement, which are components of successful self-determination in the future. Some reflections and pedagogical actions of the author are focused on the need to create favorable psychological conditions for the formation of a successful personality during the training of future teachers and psychologists in higher education, the introduction of special classes, trainings, discussions on understanding the concept of "successful personality". in any sphere of life of the individual. A comprehensive understanding of the concept of personal success as a holistic structure, diverse in content and forms, based on the author's experience of practical work with people of different professions. Emphasis is placed on the impossibility of a deep understanding of success without studying the views and actions of each individual family, because it is involved in guiding the aspirations and desires of the growing individual, starting from early childhood. Based on current research by both domestic and Western psychologists, emphasis is placed on the essential role of family upbringing, which directly affects self-esteem, responsibility and academic achievement, which are components of successful self-determination in the future. Some reflections and pedagogical actions of the author are focused on the need to create favorable psychological conditions for the formation of a successful personality during the training of future teachers and psychologists in higher education, the introduction of special classes, trainings, discussions on understanding the concept of "successful personality". in any sphere of life of the individual. The results of the research of modern students' ideas about a successful personality and ways to achieve success, awareness of responsibility for their life choices and professional determination are presented. Prospects for further theoretical research and practical development in the context of the problem identified for research, which will contribute to the formation of a successful personality of modern student youth.
В даному дослідженні здійснено аналіз сучасних тенденцій і змін у свідомості студентської молоді, пов’язані з орієнтацією на європейські стандарти життя, кар’єрні досягнення, матеріальне забезпечення тощо; здійснено спроби знайти відповіді на питання конструювання подальшого життєвого шляху успішного студента за допомогою вивчення класичних та сучасних філософських, психолого-педагогічних теорій становлення успішної особистості молоді, з урахуванням творчих аспектів, які розглядаються як базові; положень, що демонструють успішність як новоутворення, формування якого відбувається з дитинства, а триває все життя.
Представлено комплексне розуміння поняття успіху особистості як цілісної структури, різноманітної за змістом та формами, з опорою на авторський досвід практичної роботи з людьми різних професій. Наголошено на неможливості глибокого розуміння успіху без вивчення поглядів і дій кожної окремої сім’ї, оскільки саме вона бере участь у скеровуванні прагнень і бажань зростаючої особистості, починаючи з раннього дитинства. З опорою на сучасні дослідження, як вітчизняних так і західних психологів, акцентовано увагу на суттєвій ролі стилю виховання в сім’ї, який безпосередньо впливає на самооцінку, відповідальність та навчальні досягнення, що є складовими успішного самовизначення особистості у майбутньому. Окремі роздуми і педагогічні дії автора зосереджено на необхідності створення сприятливих психологічних умов для становлення успішної особистості під час навчання майбутнього педагога і психолога у закладі вищої освіти, запровадження спеціальних занять, тренінгів, бесід з питань розуміння самого поняття «успішна особистість», власного шляху досягнення успіху в будь-яких сферах життєдіяльності особистості. Презентовано результати дослідження уявлень сучасних студентів про успішну особистість та шляхи досягнення ними успіху, усвідомлення відповідальності за свій життєвий вибір та професійне визначення. Викладено перспективи подальших теоретичних досліджень та практичних розробок в контексті визначеної для дослідження проблеми, що сприятимуть становленню успішної особистості сучасної студентської молоді.