The problem of forming the values of the younger generation in the educational process is one of the most pressing in the context of the development and integration of Ukraine into the European space. The study provides a theoretical generalization and proposes a new approach to solving the problem of forming the foundations of values for their own health of 6-7-year-old children in the interaction of preschool and primary school. Educational interaction takes into account the optimal use of age and psychological capabilities of children, such as well as amplification, self-worth of each age period. The formation of the foundations of the value attitude to their own health of children 6-7 years of age will be effective provided that all the semantic structures of the components are balanced: cognitive, emotional-value, behavioral-activity; implementation of stages of work; providing pedagogical conditions: organization of the corresponding subject-spatial educational environment for formation at children of bases of the value relation to own health; involvement of children 6-7 years of age in active health activities; work with educators, teachers on the formation of children 6-7 years of age the basics of values to their own health; working with parents to form in children the foundations of values for their own health. The most effective methods of forming the foundations of values for their own health of children 6-7 years of age are: creative; games; conversations; composing fairy tales, stories; problem solving; training elements; practical music therapy sessions; search activity; conducting experiments. Among the effective forms of the developed methodology are: elective “From a fairy tale – to deeds”; circles: local history and tourism “Step to health”, theatrical “Carnival of fairy tales”; project “Children – for children”; action “Mercy”, etc. The results of the study showed the achievement of the goal, the solution of the tasks. Experimentally tested the effectiveness of the method of forming the foundations of values for their own health of children 6-7 years of age in the interaction of preschool educational establishment (PsEE) and primary school.
Проблема формування цінностей підростаючого покоління в освітньому процесі є однією з найактуальніших в умовах розбудови та інтеграції України до європейського простору. У дослідженні здійснено теоретичне узагальнення і запропоновано новий підхід до розв’язання проблеми формування основ ціннісного ставлення до власного здоров’я дітей 6-7 року життя у взаємодії закладу дошкільної освіти і початкової школи Освітня взаємодія передбачає врахування й оптимальне використання вікових та психологічних можливостей дітей, а також ампліфікації, самоцінності кожного вікового періоду. Формування основ ціннісного ставлення до власного здоров’я дітей 6-7 року життя буде ефективним за умови збалансованості всіх змістових структур компонентів: когнітивного, емоційно-ціннісного, поведінково-діяльнісного; реалізації етапів роботи; забезпечення педагогічних умов: організацію відповідного предметно-просторового виховного середовища для формування у дітей основ ціннісного ставлення до власного здоров’я; залучення дітей 6-7 року життя до активної здоров’язбережувальної діяльності; робота з вихователями, вчителями з формування у дітей 6-7 року життя основ ціннісного ставлення до власного здоров’я; робота з батьками щодо формування у дітей основ ціннісного ставлення до власного здоров’я. Найбільш ефективні методи формування основ ціннісного ставлення до власного здоров’я дітей 6-7 року життя – творчі; ігрові; бесіди; складання казок, оповідань; розв’язання проблемних ситуацій; елементи тренінгу; сеанси практичної музикотерапії; пошукова діяльність; проведення дослідів. Серед ефективних форм розробленої методики виокремлено: факультатив «Від казки – до вчинків»; гуртки: краєзнавчо-туристичний «Крок до здоров’я», театральний «Карнавал казок»; проект «Діти – дітям»; акція «Милосердя» тощо. Результати проведеного дослідження засвідчили досягнення мети, вирішення поставлених завдань Дослідно-експериментальним шляхом перевірено ефективність методики формування основ ціннісного ставлення до власного здоров’я дітей 6-7 року життя у взаємодії ЗДО і початкової школи.