Analysis of scientific articles has shown that there is a lack of researches about primary school teacher preparation, in the system of postgraduate education, for acquiring techniques for constructive interaction with pupils, creating and evaluating different mathematics and Ukrainian tests that are ways of education quality monitoring. The aim of the article is to reveal the education quality monitoring approaches such as techniques for constructive interaction with pupils, creation and evaluation of different tests, in particular mathematics and Ukrainian. The methods used include theoretical analysis of scientific literature to clarify the state of researched problem, modelling to describe the techniques for constructive interaction with pupils, creation of developmental tasks of different level of difficulty. The process of primary school teacher preparation in the system of postgraduate education, for acquiring techniques for constructive interaction with pupils, creation and evaluation of tests of different difficulty, in particular mathematics and Ukrainian, is described. The examples of role trainings for primary school teachers, aimed at professional skills development for organization of problem-search dialogues in simulated educational environment, are given. Roles of teacher, pupils and experts are proposed in the training exercises. Techniques of gradual complication of arithmetic task, creation and evaluation of Math tests of different difficulty, grammatical tasks to dictation as the way to evaluate the pupils’ knowledge and skills in Ukrainian, are proposed. Within the current experimental research of all-Ukrainian level it was proved that constructive interaction with pupils domination in educational process affects the pupils’ awareness of their study achievements, the skill to objectively perform self-assessment and the desire for regular self-development and self-improvement.
Аналіз наукової літератури свідчить, що бракує досліджень щодо підготовки вчителя початкової школи у системі післядипломної освіти до оволодіння техніками здійснення конструктивної взаємодії з учнями, створення та оцінювання різноманітних контрольних робіт з математики, української мови, які є засобами моніторингу якості освіти. Метою статті є розкриття засобів здійснення моніторингу якості освіти, а саме: техніки здійснення конструктивної взаємодії з учнями, створення та оцінювання диференційованих за рівнем складності різноманітних завдань, зокрема, контрольних робіт з математики, української мови. Використано такі методи: теоретичний аналіз наукової літератури з метою з’ясування стану досліджуваної проблеми; моделювання, з метою опису техніки побудови конструктивної взаємодії з учнями, створення диференційованих за рівнем складності завдань розвивального характеру. Описано процес підготовки вчителя початкової школи у системі післядипломної освіти до оволодіння техніками здійснення конструктивної взаємодії з учнями, створення диференційованих за рівнем складності різноманітних завдань, зокрема, контрольних робіт з математики, української мови. Подано приклади рольових тренінгів для вчителів початкової школи, спрямовані на розвиток професійних умінь щодо організації проблемно-пошукових діалогів у змодельованому освітньому середовищі. У тренінгових завданнях пропонується три ролі: вчителя, учнів та експертів. Пропонуються техніки поступового ускладнення текстової арифметичної задачі, складання і оцінювання диференційованих за рівнем складності контрольних робіт з математики, граматичні завдання до диктанту як засобу контролю знань і умінь учнів з української мови. У межах діючого експериментального дослідження всеукраїнського рівня доведено, що домінування у часі конструктивної взаємодії з учнями в освітньому процесі впливає на усвідомлення учнями своїх навчальних досягнень, вміння об’єктивно здійснювати самооцінювання та на прагнення до постійного саморозвитку та самовдосконалення.