The implementation of the NUS Concept, the State Standard of Primary Education, the Concept of Civic Education Development in Ukraine has led to a number of reforms in both organization of educational system in general and the content, forms, methods and means of teaching its students at all levels in particular. In this regard, the article is devoted to clarifying the essence of civic competence as a key for a NUS graduate, analysis of fundamental works on the research problem in various scientific vectors (V. Andrushchenko, I. Bekh, N. Bibik, etc.), coverage of the state and preparation peculiarities of future teachers for its formation in primary school students at bachelor's and master's educational levels. The most productive means of forming the basics of the researched competence in modern primary school students have been characterized, which are a combination of interactive exercises with different types of media (animated films, social advertising, video clips, photo illustrations, news, etc.). The peculiarities of preparing students for this activity on the example of the subject «Methods of teaching the educational field «Civic and Historical»» through the usage of various exercises from all groups of interactive teaching methods (O. Pometun, O. Komar) (work in small groups; unfinished sentences, brainstorming, role-playing, constant scale of opinions, discussion, etc.) and the work of the Swiss-Ukrainian project «Development of civic competencies in Ukraine – DOCCU» (material from the platform «We live in a democracy»; exercises «The World Cafe», «A Spider Web», «Chinese Chopsticks», «A Driver and A Car», «Four Corners» and others). It has been proved that working in multitasking rhythm, students have mastered the methods and techniques of organizing media work with students through the using of these methods with themselves in class; found out which components of basics of civic competences can be formed in students with the help of a media resource (knowledge and their critical understanding, skills, values, attitudes) and which methods and techniques can be used to achieve maximum efficiency.
Впровадження Концепції НУШ, Державного стандарту початкової освіти, Концепції розвитку громадянської освіти в Україні зумовили низку реформувань як в організації системи освіти загалом, так і змісті, формах, методах і засобах навчання її здобувачів усіх рівнів зокрема. У цьому зв’язку, матеріал статті присвячено з’ясуванню суті громадянської компетентності як ключової у випускника НУШ, аналізу фундаментальних праць з досліджуваної проблеми у різних наукових векторах (В. Андрущенко, І. Бех, Н. Бібік та ін.), висвітленню стану та особливостей підготовки майбутніх учителів до її формування в учнів початкової школи на бакалаврському та магістерському освітньому рівнях. Охарактеризовано найбільш продуктивні засоби формування основ досліджуваної компетентності в учнів сучасної початкової школи, якими є поєднання інтерактивних вправ з різними видами медіа (анімаційними фільмами, рекламою на соціальну тематику, відеокліпами, фотоілюстраціями, новинами тощо). Висвітлено особливості підготовки студентів до виконання цієї діяльності на прикладі дисципліни «Методика навчання освітньої галузі «Громадянська та історична» через використання різноманітних вправ з усіх груп інтерактивних методів навчання (О. Пометун, О. Комар) (робота в малих групах; незакінчені речення, мозковий штурм; розігрування ситуацій за ролями; «займи позицію», неперервна шкала думок, дискусія та ін.) та доробку Швейцарсько-українського проекту «Розвиток громадянських компетентностей в Україні – DOCCU» (матеріал з платформи «Живемо в демократії»; вправи «Світове кафе», «Павутина», «Китайські палички», «Водій і машина», «Чотири кути» та інші). Доведено, що працюючи в режимі багатозадачності, студенти опанували методи і прийоми організації роботи з медіа зі школярами через використання цих методик з ними самими на заняттях; з’ясували, які складові основ громадянської компетентності можна формувати в учнів за допомогою того чи іншого медіаресурсу (знання та їх критичне розуміння, уміння та навички, цінності, ставлення) та які методи та прийоми при цьому застосовувати для досягнення найбільшої ефективності.