The article considers the problem of modernization of national education, in particular its leading directions through the prism of training of future teachers, in particular non-philological specialties and their readiness to carry out professional activity at a high level. The views of scientists on determining effective forms of work with students in the process of their preparation for future pedagogical activities, the importance and necessity of forming communicative competence as an important factor in pedagogical skills are analyzed. Based on a thorough analysis of psychological and pedagogical and special literature, as well as practical experience, the main conceptual approaches to improving the level of speech culture and the formation of communicative competence of future teachers while studying in higher education. The importance of constant updating of the content training of future teachers in higher education is emphasized: development of curricula for training specialists of the appropriate level of competence; creation of standard and working programs according to modern requirements; development of a package of educational and methodical support for the implementation of training courses; methods, techniques and means of practical activities that would help expand the erudition of students, deepen professional knowledge, the ability to independently extract information from various sources to ensure the development of specialized skills. The content and main tasks of certain humanities disciplines (optional) and their influence on the formation of communicative competence of future teachers of non-philological specialties with observance of certain requirements are revealed: independent creative work of students. The author's experience in combining the content and technologies of teaching, which are implemented through a system of creative practical tasks of different types and levels of complexity for the development of creative thinking, erudition and spirituality of the future teacher, which is important and necessary in professional teaching today.
У статті розглянуто проблему модернізації національної освіти, зокрема її провідних напрямів через призму підготовки майбутніх педагогів, зокрема нефілологічних спеціальностей та їх готовності до здійснення професійної діяльності на високому рівні. Проаналізовано погляди науковців щодо визначення ефективних форм роботи зі студентами у процесі їх підготовки до майбутньої педагогічної діяльності, значимості й необхідності формування в них комунікативної компетентності як важливого чинника педагогічної майстерності. На основі ґрунтовного аналізу психолого-педагогічної і спеціальної літератури, а також практичного досвіду, визначено основні концептуальні підходи щодо підвищення рівня мовленнєвої культури й формування комунікативної компетентності майбутніх учителів під час навчання в закладі вищої освіти. Підкреслено важливість постійного оновлення змістової підготовки майбутніх вчителів у вищій школі: розробці навчальних планів підготовки фахівців відповідного рівня компетентності; створення типових і робочих програм відповідно до сучасних вимог; розробки пакету навчально-методичного забезпечення реалізації навчальних курсів; методів, прийомів і засобів практичної діяльності, які б сприяли розширенню ерудиції студентів, поглибленню фахових знань, спроможності самостійно добувати інформацію з різних джерел задля забезпечення розвитку спеціалізованих умінь. Розкрито зміст і основні завдання окремих гуманітарних навчальних дисциплін (за вибором) та їх вплив на формування комунікативної компетентності майбутнього вчителя нефілологічних спеціальностей з дотриманням певних вимог: модернізації методичного забезпечення навчання, врахування відповідних психолого-педагогічних умов, реалізації міждисциплінарних зв’язків, посилення уваги до самостійної творчої роботи студентів. Представлено досвід автора щодо поєднання змісту і технологій навчання, які реалізуються через систему творчих практичних завдань різного типу і рівня складності з розвитку творчого мислення, ерудиції і формування духовності майбутнього вчителя, що є важливим і необхідним у професійній педагогічній діяльності в умовах сьогодення.