У дисертації актуалізовано питання естетичного розвитку майбутніх учителів музики на основі естетико-розвивальиого потенціалу фортепіанного
виконавського репертуару. Розкрито феноменологію категорії «естетичне»,
еволюцію її інтерпретації, уточнено поняття естетичного розвитку та
обгрунтовано його результат - формування естезису особистості вчителя
музичного мистецтва як фахової якості. Побудовано теоретичну модель естетичного розвитку майбутніх учителів музики, що складається з естетико-когнітивного досвіду, емоційнорефлексивного комплексу та естетико-регулятивного функціонального блоку. Запроваджено поняття естетики музичного виконавства, художньоестетичного, розвиваючого потенціалу фортепіанної підготовки майбутніх учителів музики. Розроблено та експериментально доведено ефективність методики естетичного розвитку та формування естезису особистості вчителя музики па засадах антропологічного, полікультурного, художньо-ментального, герменевтичного, виконавсько-стильового та диспозиційно-іміджевого підходів та наскрізної педагогічної умови - актуалізація художньо-естетичної спрямованості фортепіанної підготовки майбутнього вчителя музики
The problem of aesthetic development of future teachers of music based on the
aesthetic-developing potential of piano training is accentuated in the thesis.
Phenomenology of aesthetic is the basis of the research. I Iistorical interrelation of aesthetic and ethic components is demonstrated, which determined introduce into scientific use the notion of esthesis. The notion of esthesis of personality is substantiated in the thesis as a professional skill of future teachers of music, which is the process and result of aesthetic development of personality. It is formed during mastery and creative comprehension of pedagogical potential capacity of musical compositions as artistic reflection of aesthetic aspects of the universe and life realities.
A theoretical model for aesthetic development of future teachers of music is built, which is based on understanding of cultural and aesthetic dominants of the art
of education. It consists of aesthetic and cognitive experience of personality and its
accumulation; emotional and reflexive complex as well as aesthetic and regulative
functional assembly. The notion of music performance aesthetics has been introduced. Methodology of aesthetic development and formation of eslhesis of personality of future teachers of music have been developed and tested based on anthropological, multicultural, artistic and mental, hermeneutical, performing and stylistic, dispositional and imagebuilding approaches, as well as set of conditions: through-composed pedagogical condition - updating of artistic and aesthetic focus of piano training of future teachers of music and the number of conditions introduced stage by stage
В диссертации актуализирована проблема эстетического развития будущих учителей музыки па основе эстетико-развивающего потенциала фортепианной подготовки. В основе исследования лежит феноменология эстетического. Показана историческая взаимосвязь эстетического и этического, что определило внедрение в научный оборот понятие эстезиса. В диссертации обосновано понятие эстезиса личности как профессионального качества будущих учителей музыки, что является процессом и результатом эстетического развития личности, и формируется во время освоения и творческо-исполнительского постижения педагогического потенциала фортепианных произведений как художественного отражения эстетических аспектов мироздания и жизненных реалий.
Построена теоретическая модель эстетического развития будущих учителей музыки, которая основана на понимании культурно-эстетических
доминант педагогики искусства. Она состоит из эстетико-когнитивного опыта
личности, его накопления; эмоционально-рефлексивного комплекса и эстетикорегулятивного функционального блока. Внедрено понятие эстетики музыкального исполнительства. Разработана и проверена методика эстетического развития и формирования эстезиса личности будущих учителей музыки на основе антропологического, поликультурного, художественно-ментального герменевтического, исполнительско-стилевого и диспозиционно-имиджевого подходов, а также комплекса условий: сквозного педагогического условия - актуализации художественно-эстетической направленности фортепианной подготовки будущих учителей музыки и ряда условий, внедряемых поэтапно.