Досліжено проблеми початкового навчання російської мови (як другої), актуальність яких обумовлена зміною мовної ситуації в Україні та новою філософією освіти, компетентнісним підходом щодо визначення цілей шкільного навчання. Розкрито сутність компетентнісно орієнтованого навчання російської мови, зокрема, його спрямованість на формування в учнів уміння самостійно працювати над навчальним завданням, а також досягати взаєморозуміння та взаємодії з однокласниками в роботі. Обгрунтовано необхідність забезпечення пріоритету мовленнєвої роботи, регулярного застосування колективних завдань (роботи у парах і групах). Запропоновано спеціальну систему методів навчання російської мови. Досліджено ефективність методу комунікативного застосування мови як визначального для формування в учнів комунікативної компетенції. Розроблено компетентнісно-діяльнісний підхід щодо визначення змісту навчання у шкільних програмах. Проаналізовано підручники, призначені для компетентнісно орієнтованого навчання російської мови у школах з українською мовою навчання. Розроблено методику роботи з реалізації мовленнєвої, мовної та соціокультурної змістових ліній навчання російської мови, перевірено її ефективність під час офіційної апробації підручників і вивчення результатів експериментального навчання.
The researchis devoted to the problems of primary teaching of Russian as a second language in new social-language situation with changed Russian language status in Ukraine and new education philosophy, competence approaches to determination of goals of school education.
In the monograph essence of competence orientation of Russian language teaching is proved. First, it is communicative competency as a main goal of instruction, which is an important part of key competences. For this a parity in development of emotional and cognitive spheres of student’s personality is crucial. Then development of student’s independence in learning process was taken in consideration and, on the other side, student’s ability to work in group, attain of mutual understanding in interaction for the sake of mutual aim.
The system of language teaching/learning methods is proposed in which method of communicative using of language is indicated as a significant factor in the achievement of communicative competency. The feathers of the textbooks for primary Russian teaching/learning on competence base are proved, special attention is paid to the instruction language and kinds of assignments in the textbooks.
On this theoretical base content and technology of teaching/learning is worked out according to all three lines of instruction content: speech, language and social-cultural. Official textbooks approbation and experiment ascertain (testify to) that the suggested instruction system is effective.