Проведено експериментальне дослiдження впливу електромагнiтного випромiнювання рiзних довжин хвиль видимого дiапазону на мозок слабозорих пiд час їх навчання шкiрно-оптичному сприйняттю. В експериментах брали участь 12 слабозорих дiтей (за їх бажанням та при наявностi дозволу їх батькiв). Вимiрювання стану рiзних органiв та систем дослiджуваного проводилося за допомогою апарату «КСД» шляхом реєстрацiї та комп’ютерного аналiзу електромагнiтних коливань, що випромiнюються його органiзмом. Порiвняння контрольних вимiрювань (до початку експериментiв) з вимiрюваннями, що проводилися пiд час навчання шкiрно-оптичному сприйняттю, дозволило виявити низку закономiрностей. Спостерiгалася активацiя сiткiвки очей (якi були закритi пов’язкою) при контактi долонi з папером всiх кольорiв, крiм чорного. При цьому також активувалися деякi дiлянки зорової кори мозку. Було вiдзначено синхронне пiдвищення активностi лобової частки мозку та бета-ритмiв на всiх етапах експериментiв, що може свiдчити про пiдвищення уваги дiтей до процесу навчання. Аналiз змiн ритмiв мозку показав, що вплив на шкiру долонь (при зав’язаних очах) синього кольору викликав посилення концентрацiї уваги, про що свiдчило максимальне пiдвищення бета-ритму. Зелений колiр при тих самих умовах дiяв заспокiйливо, що пiдтверджується високим рiвнем активностi тета-ритму. Рiвень альфа-ритму перевищував рiвень як дельта-, так i тета-ритмiв при дiї на шкiру долонь кольорiв червоного та фiолетового (в спектрi якого спостерiгалася червона компонента), що було ознакою активацiї центральної нервової системи. Експерименти також показали синхронне пiдвищення активностi III пiрамiдального шару кори головного мозку у вiддiлах, якi беруть участь в обробцi тактильної i зорової iнформацiї (поля 3 та 17 за Бродманом). Отриманi результати можуть бути пiдтвердженням наявностi у людей механiзмiв, якi забезпечують шкiрно-оптичне сприйняття кольору, що потребує подальших ретельних й всебiчних дослiджень.
An experimental study of яthe different wavelengths visual range electromagnetic radiation effect on the brain of the visually impaired during their training in dermo-optical perception was performed. The experiments involved 12 visually impaired children (at their wish and with permission from their parents). The measurement of the state of various organs and the system of researches was carried out by means of the device “KSD” for registration and the computer analysis of the electromagnetic quantities emitting by the organism. Comparison of control measurements (before the beginning of experiments) with measurements carried out during training by a dermo-optical perception allowed to reveal number of regularities. The retina of the eyes (which were closed with an opaque bandage) was activated by the palm contact with paper of all colors except black. Some areas of the visual cortex were also activated at same time. There was a simultaneous increase in the activity of the brain frontal lobe and beta-rhythms at all experiment stages, which may indicate an increase in children’s attention to the learning process. Analysis of changes in brain rhythms showed that blue color influence on the palms skin (with the closed eyes) increases the attention concentration, as evidenced by the maximum beta-rhythm increase. The green color is calming under the same conditions of action, which is confirmed by the high theta-rhythm activity level. The alpha-rhythm level exceeded the level of both delta- and theta-rhythms when the palm skin touched red and purple (in which spectra the red component was determined), which was the activation mark of the central nervous system. The experiments also showed a synchronous increase in the III pyramidal brain cortex layer activity in the areas involved in the processing of somatosensory and visual information (areas 3 and 17 according to Brodmann). The obtained results may be a confirmation of the mechanisms presence in humans that provide dermo-optical color perception, which requires further diligent and comprehensive studies.