Дисертаційне дослідження присвячене вивченню проблеми
психологічної корекції сором’язливості у майбутніх психологів.
Визначено теоретичні підходи до вивчення проблеми психологічної
корекції сором’язливості у майбутніх психологів. З’ясовано, що
сором’язливість значною мірою впливає на професійну діяльність майбутніх
психологів. Досліджено компоненти (когнітивний, емоційний, поведінковий)
та особистісні утворення сором’язливості: інтернальний локус контролю,
внутрішня конфліктність, високий рівень тривожності, занижена самооцінка,
підлеглий тип поведінки, інтровертованість. Виділено критерії визначення (сила та частота сором’язливості, соціальна відчуженість) рівнів прояву
сором’язливості у майбутніх психологів (високий, середній, низький),
виявлено психологічні особливості сором’язливості (ситуації та види
діяльності, типи людей, суб’єктивне обґрунтування, фізичні реакції, думки та
відчуття, дії, позитивні та негативні наслідки сором’язливості, чинники її
виникнення).
Обґрунтовано і розроблено модель технології психологічної корекції
сором’язливості у майбутніх психологів шляхом оптимізації особистісних
утворень, апробація якої довела її ефективність та необхідність впровадження
в систему підготовки фахівців.
Диссертационное исследование посвящено изучению проблемы
психологической коррекции застенчивости у будущих психологов.
Определены теоретические подходы к проблеме психологической
коррекции застенчивости у будущих психологов. Выяснено, что
застенчивость в значительной степени влияет на профессиональную
деятельность будущих психологв. Исследованы компоненты (когнитивный,
эмоциональный, поведенческий) и личностные образования застенчивости:
интернальный локус контроля, внутренняя конфликтность, высокий уровень
тревожности, заниженная самооценка, подченяемый тип поведения,
интровертированность. Выделены критерии определения (сила и частота
застенчивости, социальная отчуждённость) уровней проявления
застенчивости у будущих психологов (высокий, средний, низкий), определены
психологические особенности застенчивости (ситуации и виды деятельности,
типы людей, субъективное обоснование, физические реакции, мысли и
ощущения, действия, позитивные и негативные последствия зкастенчивости,
факторы её появления). Обоснована и разработана модель технологии психологической коррекции застенчивости у будущих психологов путём оптимизации личностных образований, апробация которой доказала её еффективность и необходимомть внедрения в систему подготовки специалистов.
The thesis is devoted to the problem of psychological correction of shyness in
future psychologists.
Theoretical approaches to investigation of the problem of psychological
correction of shyness in future psychologists were determined. It was established
that shyness considerably influences the future psychologists' professional activity.
The components (cognitive, emotional and behavioral) and personal formations of
shyness: internal locus of control of shyness, inner conflict, high level of anxiety,
low value of own-"Self", the subordinate-type of behavior, introversion were
studied. The criteria of specification (the shyness intensity and frequency, social
alienation) for identifying the levels of shyness intensity manifestation of future
psychologists (high, mild, low) were defined; psychological peculiarities of shyness
were established (situations and kinds of activities, types of people, subjective
justification, physical reactions, thoughts and feelings, actions, positive and negative
consequences of shyness, reasons of shyness).
The model of psycho corrective technology of shyness reduction in future
psychologists by means of optimization of personal formation was developed and
substantiated; approbation has proven its effectiveness and the need of the
implementation in a system of specialists' training.