Защищается концепция современной научно-методической школы, механизм возникновения, основные признаки и характерные черты научно-методической школы в Украине, а также их роль и значение в развитии отечественной методической мысли. Основные положения диссертации отражены в 22 печатных работах. История развития отечественной методической науки рассматривается сквозь призму достижений ёё научных школ. Впервые проанализирована и дана характеристика деятельности крупных научно-методических школ и центров в Украине, представлена их структура, выявлен научный потенциал. Работа раскрывает новые страницы в истории развития отечественной средней школы и школьного курса физики. На основе проведенного исследования разработан спецкурс для студентов, углубленно изучающих историю развития отечественной методики преподавания физики "История становления и развития методики обучения физике в средней школе Украины".
In the giving dessertation the outher defends the conception of modern scientific-methodical school, mechanism of appearence the main features of scientific-methodical school in the Ukraine, and their role and meaning in the developement of native metodical thought. The main statements of dessertation reflekt in 22 taped works. The history of development of native methodical science is observed according to
achievement of its scientific schools. For the first time was given the characterictic of activity of great scientific-methodical school and centres in the Ukraine, was made their strukture, and defined their scientific potential. In this work we can find the information
about the developement of native secondary school and school cours of physics. There is a special cours for students, vho studies the history of the developement of native method of feaching of physics "The history of becoming and development of method of traching of physics in secondary school in the Ukraine".