У статті обґрунтовано, що сучасна національна державна освітня політика з питань нормативно-правового супроводу забезпечення якості освіти, зокрема у галузі повної загальної середньої освіти, базується на розробленні й упровадженні законодавчих положень про право на здобуття якісної освіти, визначених Конституцією України (1996), ЗУ “Про освіту” (2017), “Про повну загальну середню освіту” (2020). З’ясовано, що центральним органом виконавчої влади із забезпечення якості освіти є Державна служба якості освіти України та її територіальні органи, які проводять інституційний аудит. Схарактеризовано, що правовий супровід здійснення інституційного аудиту базований на підзаконних актах, зокрема наказах Міністерства освіти і науки України з їх обов’язковою процедурною реєстрацією в Міністерстві юстиції України, відповідно до чого визначається порядок, напрями, критерії оцінювання якості загальної середньої освіти.
The article justifies that the modern national state educational policy on legal and regulatory support of ensuring education quality, in particular in the field of complete general secondary education, is being based on the development and implementation of legislative provisions on the right to receive quality education, defined by the Constitution of Ukraine (1996), the Law “On education” (2017), “On complete general secondary education” (2020). It was found out that the central executive authority for ensuring the quality of education is the State Service of Education Quality of Ukraine and its territorial bodies, which conduct an institutional audit. They described that legal support for the implementation of the institutional audit is based on bylaws, in particular, orders of the Ministry of Education and Science of Ukraine with their mandatory procedural registration in the Ministry of Justice of Ukraine, which determines the procedure, directions, and criteria for evaluating the quality of general secondary education.