Проаналізовано ідейно-політичні, соціально-економічні та організаційно-педагогічні чинники розвитку системи підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників ЗВО Великобританії в 90-ті роки ХХ століття – на початку ХХІ століття. Для розв’язання цього завдання було вибрано такі методи: ретроспективний, історико-порівняльний, історико-логічний і структурно-функціональний аналіз, класифікація та систематизація теоретичних і статистичних даних. Визначено ідейно-політичні та соціально-економічні чинники: відносно стабільне внутрішньополітичне становище Великобританії; збільшення кількості науково-педагогічних працівників у ЗВО та підвищення їхньої мотивації до вдосконалення власної кваліфікації. Визначені ідейно-політичні та соціально-економічні чинники дали змогу виявити тенденцію – інтеграція бізнесу та системи підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників ЗВО Великобританії. У досліджуваний період (90-ті роки ХХ століття – початок ХХІ століття) у Великобританії спостерігалися зміни в освітній сфері, підставою яких стали такі організаційно-педагогічні чинники: інституційне оформлення нормативно-правової бази, що гарантувало вдосконалення змісту вищої освіти та системи підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників ЗВО Великобританії; розвиток органів виконавчої влади, які забезпечували вдосконалення змісту системи підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників ЗВО Великобританії; приєднання Великобританії до Болонського процесу, що сприяло інтенсивному розвитку системи підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників ЗВО Великобританії в європейському просторі вищої освіти; розроблення Національної рамки професійних стандартів науково-педагогічних працівників. Визначені організаційно-педагогічні чинники дали змогу виявити таку тенденцію – децентралізацію та демократизацію управління системою підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників ЗВО; варіативність і стандартизацію організаційних структурних форм системи підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників ЗВО; сприяння значному зростанню мобільності науково-педагогічних працівників через інтернаціоналізацію системи підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників ЗВО провідних країн світу.
The article analyzes the ideological and political, socio-economic and organizational-pedagogical factors of the development of the professional development system of research-teaching staff of HEIs of Great Britain in the 90s of the XX century – early XXI century. To solve this problem, the following methods were chosen: retrospective, historical-comparative, historical-logical and structural-functional analysis, classification and systematization of theoretical and statistical data. Ideological, political and socio-economic factors have been identified: the relatively stable domestic political situation in Great Britain; increasing the number of research-teaching staff in free economic zones and increasing their motivation to improve their skills. Certain ideological, political and socio-economic factors have revealed a trend – the integration of business and the professional development system of research-teaching staff of HEIs of Great Britain. During the studied period (90s of the XX century – early XXI century) in the UK, there were changes in education, which were based on the following organizational and pedagogical factors: institutional design of the legal framework, which guaranteed the improvement of higher education content and professional development system of research-teaching staff of HEIs of Great Britain; the development of executive bodies that ensured the improvement of the content of the professional development system of research-teaching staff of HEIs of Great Britain; the accession of Great Britain to the Bologna Process, which contributed to the intensive development of the professional development system of research-teaching staff of HEIs of Great Britain in the European Higher Education Area; the development of the National framework of professional standards of research-teaching staff. Certain organizational and pedagogical factors revealed the following trend – decentralization and democratization of the management of the professional development system of research-teaching staff of HEIs; variability and standardization of organizational structural forms of professional development system of research-teaching staff of HEIs; promoting a significant increase in the mobility of research-teaching staff through the internationalization of the professional development system of research-teaching staff of HEIs of leading countries.