Защищается модель дидактической организации учебного материала учебника, а также результати ее экспериментального исследования как сродства повышения познавательной активности учащихся. Установлено, что она должна отражать основные компоненты поисковой деятельности учащихся на основе интеграции компоненты содержания образования. осуществлено внедрение предложенной модели /на материале математики/, что способствовало повышению уровня познавательной активности младших школьников. На основе результатов исследования разработан спецкурс "Подготовка будущих учителей начальной школы к работе с учебником на уроках математики". Целесообразно ввести этот спецкурс в учебный план педагогических Факультетов вузов с целью усовершенствования профессиональной подготовки студентов.
The model of the training material didactical organization of a manual end the results of its experimental research as the means of perceptive activity development of pupils are being defended. It is stated it should integrate the main components of the content of education. It provides the involving of the junior pupils while working with the textbooks in the active research work. The suggested model has been implemented (the material of mathematics has bee used), that promote the increasing of junior pupils perceptive activity level. Special course "Training of future primary school teachers for their work on the mathematics manual" has been worked out end used as a result of the research. It is reasonable for this special, course to be included in teachers’ training colleges curriculum on the purpose of improving students’ professional training.