Дисертація присвячена проблемі диференціації фізичних навантажень під час навчання фізичних вправ учнів 5-9 класів з відхиленнями у стані здоров’я. Встановлено, що освітні завдання на уроках фізичної культури учнів спеціальної медичної групи реалізуються недостатньо. Вивчено практичний досвід організації уроків фізичної культури, особливості захворюваності, психофізичний та мотиваційний стан учнів середнього шкільного віку, які віднесені до спеціальної медичної групи. Розроблено методику диференційованого навчання фізичних вправ учнів основної школи з відхиленнями у стані здоров’я, що базується на основі урахування рухових протипоказань, індивідуально-типологічних особливостей психофізичного розвитку та інтересу школярів у процесі реалізації освітньо-рухових завдань та підтверджено її ефективність. Запропоновано структуру оцінювання навчальних досягнень з фізичної культури учнів 5-9 класів, які за станом здоров’я віднесені до спеціальної медичної групи). Визначено критерії оцінювання рухово-оздоровчих досягнень учнів середніх класів, які мають відхилення у стані здоров’я, на уроках фізичної культури.
Диссертация посвящена проблеме дифференциации физических нагрузок во время учебы физических упражнений учащихся 5-9 классов с отклонениями в состоянии здоровья. Установлено, что образовательные задачи на уроках физической культуры учащихся специальной медицинской группы реализовываются недостаточно. Изучено практический опыт организации уроков физической культуры, особенности заболеваемости, психофизическое и мотивационное состояние учащихся среднего школьного возраста специальной медицинской группы. Разработана методика дифференцированного обучения физических упражнений учащихся основной школы с отклонениями в состоянии здоровья, которая базируется на основе учета двигательных противопоказаний, индивидуально-типологических особенностей психофизического развития и интереса школьников в процессе реализации образовательно-двигательных задач и подтверждено ее эффективность. Предложена структура оценивания учебных достижений по физической культуре учащихся 5-9 классов, которые по состоянию здоровья отнесены к специальной медицинской группе. Определены критерии оценки двигательнооздоровительных учеников средних классов, имеющих отклонения в состоянии здоровья, на уроках физической культуры.
The thesis is devoted to the problem of differentiation of physical activity during training of physical exercises for students of 5-9 grades with health problems. The modern approaches to physical education of students of the primary school belonging to a special medical group are analysed and summarized, and the experience of realization of educational tasks at the lessons of physical education of students of secondary school age with weakened health in the pedagogical theory and practice are studied. It is found that modern approaches to the organization of physical exercises for students of a special medical group are based on the recreational effect, and educational tasks of physical education lessons are not fully realized. It is stated that the methodical features of conducting physical education lessons for pupils of 5-9 grades of the special medical group require differentiation of educational and physical activities in the process of training of physical exercises for students with health problems. There is a low level of motivation for exercisesstated, which is even more reduced with age. The features of morbidity of students of the primary school according to the data of medical certificates are determined. It is confirmed that the physical health of primary school students who are classified in a special medical group is mainly in the range from low to middle level, some indicators of morphofunctional indices of students with nosologies are significantly lower than in healthy peers. Generally low psycho-emotional state and low motor and psycho-physiological development of adolescents with impaired health is recorded. The method of differentiated training of physical exercises of primary school students with vulnerabilities in health is developed based on the diagnosis of the disease, motor contraindications, individual and typological features of psychophysical development, and the interest of students in the process of implementing educational and motor tasks. The criterion for the typological completing of students with different diagnoses at the lessons of physical culture is determined to be motor contraindications regarding the nature of physical activity depending on diseases and functional disorders. It is specified the algorithm of training of physical exercises for students of special medical group, which takes into account physiological mechanisms of formation of motor activity, general regularities of training, diagnosis of disease and level of psychophysical development. The method involves the optimization of motor tasks, that is, the replacement of exercises of one orientation in the case of motor contraindications in order to eliminate or reduce the negative physiological effect. This enables students with health problems to perform forced motor tasks and engage in optimal motor mode in accordance with the selected types of recreational activities and activities related to physical culture. The organizational and pedagogical conditions are determined, which provide the effectiveness of differentiated training of physical exercises for students with nosologies at physical education lessons in school, namely: creation of an active educational environment; provision of organic unity and continuity of practical experience and theoretical training of primary school students; the formation of positive motivation, interest in systematic exercises with the aim of preventing diseases; observance of principles of physical education, hygienic requirements and safety of places of conducting classes; introduction of measures to improve the physical condition (health strengthening, increase of physical and mental efficiency, motor preparedness, application of specially directed means, methods and forms of improvement of important psychophysiological indicators of the organism development with the aim of improving the physical fitness of students. The thesis proposes the structure of assessment of educational achievements in physical culture of students 5-9 grades, which according to the state of health are assigned into a special medical group, including the following components (motivational, knowledgeable, practical). The criteria of evaluation of motor-recreational achievements of secondary school students with health problems are defined in physical education lessons: motivational, knowledgeable and practical, allowing to evaluate the corresponding indicators on a four-level scale. It is confirmed the efficiency of implementation differentiated training of physical exercises for primary school students with health problems in the educational process of physical culture.