Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Онтогенетичний аспект формування постави у дітей із затримкою психомоторного розвиткy

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Бєсєда, Володимир Вікторович
dc.date.accessioned 2021-03-29T11:32:03Z
dc.date.available 2021-03-29T11:32:03Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Бєсєда В. В. Онтогенетичний аспект формування постави у дітей із затримкою психомоторного розвитку / В. В. Бєсєда // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. – Випуск 39. – C. 25-35. – DOI 10.31392/NPU-nc.series 19.2020.39.04 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/33598
dc.description.abstract В статті з позиції онтогенезу розглянуто механізм формування постави у дітей із затримкою психофізичного розвитку, в якому врахована двополюсність розвитку дитини і формування її постави. Виходячи з принципу триєдності буття, запропоновано третю складову системи формування постави у дитини – саму дитину як психосоматичну сутність: з особливостями її фізичних, анатомічних показників та психічного статусу. Перспективи подальшого дослідження онтогенетичного аспекту формування постави у дітей раннього віку із затримкою психомоторного розвитку вбачаємо в більш глибокому розгляді саме психосоматичного комплексу як єдиного цілого в особистості дитини. ua
dc.description.abstract В статье с позиции онтогенеза рассмотрен механизм формирования осанки у детей с задержкой психофизического развития, в котором учтена двухполюсность развития ребенка и формирования его осанки. Исходя из принципа триединства бытия, предложено третью составляющую системы формирования осанки у ребенка – самого ребенка как психосоматической сущности: с особенностями ее физических, анатомических показателей и психического статуса. Перспективы дальнейшего исследования онтогенетического аспекта формирования осанки у детей раннего возраста с задержкой психомоторного развития видим в более глубоком рассмотрении именно психосоматического комплекса как единого целого в личности ребенка. ua
dc.description.abstract The article considers the mechanism of posture formation in children with delayed psychophysical development from the perspective of ontogenesis. Unfortunately, this aspect in relation to young children with MTCT in the literature is not presented systematically and comprehensively enough. A dual algorithm for studying this problem is proposed, which takes into account the bipolar development of the child and the formation of his posture. Considered and analyzed hereditary (genetic) factors that can influence the formation of posture in a child: the presence and development of reflexes; neurogenic conditioning; anatomical aspect; biomechanical justification. Particularly relevant is the neurogenic conditioning of the features of the formation of posture in this contingent of children, which arises as a result of intrauterine depression or birth trauma of the central nervous system. The influence of environmental factors (World and Society) on the formation of children's posture is analyzed: the surrounding subject-spatial environment (conditions of stay in an apartment, house, kindergarten, yard, section, summer cottage, etc.), as well as a social mini-group in which the child is most of the day (family, relatives, preschool group, neighbour's children, team in a section or circle, etc.). Proceeding from the principle of the trinity of being, the third component of the system of posture formation in the child - the child himself as a psychosomatic entity: with the peculiarities of its physical, anatomical indicators and mental status - is proposed. The conceptual foundations of developmental psychology of H. Werner (his orthogenetic principle of development) are analyzed, which can be used when considering the ontogenetic aspect of the formation of posture in children with psychomotor developmental disorders: syncretism - discreteness, diffuseness - dismemberment, uncertainty - certainty, rigidity - mobility, lability - stability as well as differentiation and hierarchical integration. Prospects for further research into the ontogenetic aspect of posture formation in young children with delayed psychomotor development are seen in a deeper consideration of the psychosomatic complex as a whole in the child's personality. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject діти раннього віку ua
dc.subject діти дошкільного віку ua
dc.subject постава ua
dc.subject онтогенез ua
dc.subject хребет ua
dc.subject затримка психофізичного розвитку ua
dc.subject дети раннего возраста ua
dc.subject дети дошкольного возраста ua
dc.subject осанкa ua
dc.subject онтогенез ua
dc.subject позвоночник ua
dc.subject задержка психофизического развития ua
dc.subject young children ua
dc.subject preschool children ua
dc.subject posture ua
dc.subject ontogenesis ua
dc.subject spine ua
dc.subject retardation of psychophysical development ua
dc.subject.classification 616.711-007.55 ua
dc.title Онтогенетичний аспект формування постави у дітей із затримкою психомоторного розвиткy ua
dc.title.alternative Онтогенетический аспект формирования осанки у детей с задержкой психомоторного развития ua
dc.title.alternative Ontogenetic aspect of posture formation in children with delayed psychomotoral development ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу