Дисертацію присвячено проблемі формування мистецьких знань учнів 7-8 класів на інтегрованих уроках музики в загальноосвітній школі. Розглянуто стан проблеми, з’ясовано сутність феномена «знання», дано визначення поняттю «мистецькі знання учнів 7-8 класів», окреслено основні напрямки розгляду мистецьких знань, висвітлено їх зміст та структуру. Окреслено специфіку інтегрованого уроку музики як умови успішного засвоєння мистецьких знань та розкрито його педагогічний потенціал. Проаналізовано методичне забезпечення дисциплін «Музичне мистецтво» / «Мистецтво» та вивчено педагогічний досвід вчителів-практиків. Розроблено діагностичний інструментарій констатувального експерименту, обгрунтовано критерії, показники та визначено рівні сформованості мистецьких знань учнів 7-8 класів. Теоретично обгрунтовано організаційно-методичну модель формування мистецьких знань учнів. Систематизовно та узагальнено хід та результати педагогічного експерименту; здійснено перевірку та оцінку ефективності розробленої авторської методики.
Диссертация посвящена проблеме формирования художественных знаний учеников 7-8 классов на интегрированных уроках музыки в общеобразовательной школе. Рассмотрено состояние проблемы, выяснено сущность феномена «знания», дано определение понятию «художественные знания учеников 7-8 классов», определены основные направления рассмотрения художественных знаний, освещены их содержание и структура. Определена специфика интегрированного урока музыки как условия успешного усвоения художественных знаний и раскрыто его педагогический потенциал. Проанализировано методическое обеспечение дисциплин «Музыкальное искусство» / «Искусство», изучено педагогический опыт учителей-практиков. Разработан диагностический инструментарий констатирующего эксперимента, обоснованы критерии, показатели и определены уровни сформированности художественных знаний учащихся 7-8 классов. Теоретически обоснованная организационно-методическая модель формирования художественных знаний учащихся. Систематизированы и обобщены ход и результаты педагогического эксперимента; осуществлена проверка и оценка эффективности разработанной авторской методики.
The dissertation is devoted to the problem of the formation of 7-8 grades students’ art knowledge at the integrated music lessons in a general secondary school. As a result of the study, the state of the problem is considered; the essence of this phenomenon is clarified. The basic aspects of consideration of artistic knowledge are defined: cultural, cognitive, thesaurus, content, integrative-personal and systemic. It has been discovered that knowledge can not be constant, although it consists of stable elements that are their basis. The new information is superimposed on the constant knowledge, becomes a component of the information set of already known knowledge and comes into contact with them in a close relationship - assimilated. These provisions made it possible to develop an algorithm that takes into account the peculiarities of the formation of students' artistic knowledge, and it is the procedural basis for their formation. The essence of the concept "artistic knowledge of students 7-8 classes" is determined, their content and structure are developed. The pedagogical potential of the integrated lesson is revealed. The organizational-methodical model of the stage-by-stage methodology for the formation of artistic knowledge of students of 7-8 grades, which consists of the following components: tasks, scientific approaches, principles, factors of influence on the teenager (objective and subjective), in determining which the features and needs of adolescence, pedagogical conditions (cross-cutting), technologies, forms and methods are taken into account, which makes it possible to use them variably in school curriculum. The intentional approach, which, along with the integration-cultural, thesaurus and axiological principles, was grounded in the basis of organizational-methodical model of the formation of artistic knowledge. The criteria and indicators are formulated, the level of formation of artistic knowledge of pupils of 7-8 classes is revealed. The effectiveness of a step-by-step methodology for the formation of artistic knowledge of 7-8 grade students in integrated music lessons based on 5 groups of methods (author's and adapted) and musical compositions from the author's collection has been experimentally tested. This process envisaged successively changing stages: informative, preparatory, artistic-deepening and creative-generalization.