Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Future specialist professional competence developing by teaching professionally – oriented foreign language to non-linguistic university students

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Khoroshailo, O. S.
dc.date.accessioned 2021-03-05T12:53:34Z
dc.date.available 2021-03-05T12:53:34Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Khoroshailo O. S. Future specialist professional competence developing by teaching professionally – oriented foreign language to non-linguistic university students / O. S. Khoroshailo // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць / Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2020. – Вип. 77. – С. 212-215. – DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.77.47 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/33350
dc.description.abstract The article deals with new approaches to teaching foreign languages in the professional direction at higher non-linguistic educational institutions. Professionally-oriented foreign language teaching is now recognized as the priority in renewal of the Ukrainian higher education. Foreign language communication becomes an essential component of a specialist’s future professional activity, and therefore the role of the discipline "Foreign Language" at non-linguistic faculties and technical educational institutions increases significantly. This fact encourages teachers and scientists to search for new approaches to teaching professionally-oriented foreign languages. The issue of improving the effectiveness of foreign language training has always been the focus of attention of foreign language teachers. It is particularly acute for non-linguistic universities. Foreign language teachers at Ukrainian technical universities face many problems. They need to be solved, searched for and implemented at educational activities that would help optimize teaching. The rapid development of information technologies, the globalization of the international labour market, growing competition and commercialization exacerbate the contradictions between new high requirements to knowledge, skills and abilities of future specialists and their insufficient level of foreign language proficiency. Our article highlights the issue of changing the approach to teaching foreign languages, because with minimum educational hours in the curriculum you need to prepare a specialist who can use foreign language for job-related purposes. It may become possible through the formation of student’s necessary communicative ability in the professional communication areas in oral and written form, that is, the development of communication skills. Communicative and professional competences provide a student with the opportunity to act using specific linguistic means in future employment field. Therefore, teachers of foreign languages are looking for new approaches to enhance the educational activities of students. ua
dc.description.abstract У статті розглядаються нові підходи до навчання іноземних мов за професійним спрямуванням у вищих технічних навчальних закладах. Професійно орієнтоване навчання іноземної мови нині визнано пріоритетним напрямом в оновленні української вищої освіти. Іншомовне спілкування стає найважливішим компонентом майбутньої професійної діяльності фахівця, тому роль дисципліни “Іноземна мова” на немовних факультетах і в технічних навчальних закладах значно зростає. Це спонукає педагогів та науковців шукати нові підходи до навчання іноземної мови у професійному напрямі. Питання підвищення ефективності навчання іноземної мови завжди перебувало в центрі уваги викладачів іноземних мов. Особливо гостре це питання для немовних вишів. Є багато проблем, з якими стикаються викладачі іноземних мов таких університетів. Ці проблеми необхідно вирішувати, шукати і реалізовувати в навчальному процесі такі заходи, які сприяли б оптимізації навчання загалом. Стрімкий розвиток інформаційних технологій, глобалізація міжнародного ринку праці, конкуренція, що зростає, і комерціалізація посилюють суперечності між новими високими вимогами до знань, навичок і вмінь майбутніх фахівців і їхнім недостатнім рівнем володіння іноземною мовою. У нашій статті висвітлюється питання зміни підходу до навчання іноземних мов, оскільки за мінімуму навчальних годин у навчальному плані необхідно підготувати фахівця, який добре володіє іноземною мовою. Це можливо через формування у студента необхідних комунікативних здібностей у сферах професійного спілкування в усній та письмовій формі, тобто розвиток комунікативних умінь. Комунікативна мовна компетенція надає людині можливість діяти з використанням специфічних мовних засобів. Тому викладачі іноземних мов шукають нові підходи до активізації навчальної діяльності студентів вищих навчальних закладів. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Видавничий дім «Гельветика» ua
dc.subject communicative and professional competences ua
dc.subject non-linguistic university students ua
dc.subject foreign language training ua
dc.subject methods and approaches ua
dc.subject комунікативна та професійна компетенції ua
dc.subject студенти немовного вищого навчального закладу ua
dc.subject іншомовна підготовка ua
dc.subject методи та підходи ua
dc.subject.classification 378.14.015.62 ua
dc.title Future specialist professional competence developing by teaching professionally – oriented foreign language to non-linguistic university students ua
dc.title.alternative Розвиток професійної компетентності майбутнього фахівця шляхом навчання професійно орієнтованої іноземної мови студентів мовних закладів вищої освіти ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics