ISSN: 2310-8290
dc.contributor.author | Мозгова, Наталія Григорівна | |
dc.date.accessioned | 2021-03-02T07:59:36Z | |
dc.date.available | 2021-03-02T07:59:36Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Мозгова, Н. Г. Віртуалізація соціальної реальності як спроба подолання самотності людини доби Постмодерну / Н. Г. Мозгова // Вісник Національного авіаційного університету. Серія : Філософія. Культурологія. - 2020. - № 1(31). - С. 35-38. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/33272 | |
dc.description.abstract | Стаття присвячена дослідженню процесу віртуалізації в сучасних умовах соціальної реальності як спроба подолання самотності людини доби Постмодерну. Показується, що віртуалізація соціальної реальності змінює сам характер повсякденної комунікації. Центральною проблемою статті є теоретичний пошук нових комунікативних практик, в яких з найбільшим ефектом могла б зреалізуватись соціальна суб’єктивність сучасної людини. | ua |
dc.description.abstract | Статья посвящена исследованию процесса виртуализации в современных условиях социальной реальности как попытка преодолеть одиночество в эпоху Постмодерна. Показано, что виртуализация социальной реальности изменяет сам характер ежедневной коммуникации. Центральной проблемой статьи является теоретический поиск новых коммуникативных практик, в которых наибольшим образом смогла бы реализоваться социальная субъективность современного человека. | ua |
dc.description.abstract | The life of modern man is becoming more and more virtualized, which in its turn leads to a gradual socio-practical transformation of human relationships. On the one hand, communication is becoming an increasingly important component of the information society, on the other hand, the expansive and aggressive "massification" of communication does not solve the problem of communication, but on the contrary, makes lonelness invade people in the impersonal relationships world. The aim of the study is to clarify the essence of such a phenomenon of social reality as its virtualization in the Postmodern era. This aim is realized through the following tasks: to analyze modern changes that have occurred in the nature of everyday communication; to reveal the process of deconstruction and decentralization of the subject of communication; to highlight further prospects for the transformation of social relations in the modern world. Research methodology. In the process of this study the following methods were used: comparative-historical method – to study the socio-historical conditions of existence of the modern subject of communication; comparative method – to compare the subject of communication of the Modern and Postmodern eras; the method of categorical-conceptual analysis was fruitful as well, making possible to specify and clarify the conceptual apparatus used in the works of modern postmodernists. Along with the methods mentioned above, general scientific methods such as comparison, analysis and synthesis, induction and deduction, abstraction and concretization, etc. played an important role in the study. Research results. In the Postmodern era, virtual reality is increasingly being realized in the media and on the Internet in the form of simulacra. As a result, the person himself/herself, his/her communication strategies, his/her social practices are changing – he/she needs a different environment for the most complete orientation in a mixed real and virtual worlds. This necessitates the changes that the subject undergoes in virtual reality, because these changes may be the basis of further prospects for the transformation of social relations in the modern world. The philosophical analysis of the new virtual reality allows us to identify ways to more adequately overcome the identity crisis of modern man. Discussion. The central problem of the article is the theoretical search for new communicative practices in which the social subjectivity of modern man could be realized in the greatest manner. Conclusions. The reality of the game of the Postmodern era becomes an everyday reality and the concept of "game" becomes the basic notion of the concepts of the Postmodernism. The multiplicity and fragmentation, lack of confidence and uncertainty of the existence of modern man, his/her confusion against the wide choice of imposed desires, his/her inability to control his/her life lead to the split of the great game of Modern into many small and poorly coordinated games of Postmodern and makes the mosaic principle be the key one. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | НАУ | ua |
dc.subject | віртуальна соціальна реальність | ua |
dc.subject | інформаційне суспільство | ua |
dc.subject | суспільство мереж | ua |
dc.subject | віртуальна комунікація | ua |
dc.subject | криза ідентичності | ua |
dc.subject | освіта | ua |
dc.subject | дистанційне навчання | ua |
dc.subject | гра | ua |
dc.subject | симуляція | ua |
dc.subject | виртуальная социальная реальность | ua |
dc.subject | информационное общество | ua |
dc.subject | общество сетей | ua |
dc.subject | виртуальная коммуникация | ua |
dc.subject | кризис идентичности | ua |
dc.subject | образование | ua |
dc.subject | дистанционное обучение | ua |
dc.subject | игра | ua |
dc.subject | симуляция | ua |
dc.subject | virtual social reality | ua |
dc.subject | information society | ua |
dc.subject | network society | ua |
dc.subject | virtual communication | ua |
dc.subject | identity crisis | ua |
dc.subject | education | ua |
dc.subject | distance education | ua |
dc.subject | game | ua |
dc.subject | simulation | ua |
dc.subject.classification | 004.946:128.5 | ua |
dc.title | Віртуалізація соціальної реальності як спроба подолання самотності людини доби Постмодерну | ua |
dc.title.alternative | Виртуализация социальной реальности как проявление одиночества человека Постмодерна | ua |
dc.title.alternative | Virtualization of social reality as a manifestation of Postmodern human loneliness | ua |
dc.type | Article | ua |