Стаття присвячена дослідженню одного з найменш вивчених періодів життя Миколи Федоровича Федорова (1829-1903) - одного із засновників філософії космізму, а саме, його навчанню у Рішельєвському ліцеї (м. Одеса), де в ці ж роки викладав філософію професор Йосип Григорович Міхневич (1809-1885). Центральною проблемою статті є теоретичний пошук витоків російського космізму, здійсненого на основі теоретичної реконструкції філософських поглядів М. Федорова і його вчителя по навчанню в Рішельєвському ліцеї Й. Міхневича. Показано, що антропологічні, натурфілософські і гносеологічні погляди останнього могли бути продуктивними щодо індукування головних принципів Проекту Спільної Справи М. Федорова.
Статья посвящена исследованию одного из наименее изученных периодов жизни Николая Федоровича Федорова (1829-1903) — одного из основателей философии космизма, а именно его обучению в Ришельевском лицее (г. Одесса), где в эти же годы преподавал философию профессор Иосиф Григорьевич Михневич (1809-1885). Центральной проблемой статьи является теоретический поиск истоков русского космизма путем теоретической реконструкции философских взглядов Н. Федорова и его учителя по учебе в Ришельевском лицее И. Михневича. Показано, что антропологические натурфилософские и гносеологические взгляды последнего могли быть продуктивными относительно индуктирования принципов Проекта Общего Дела Н. Федорова.
The article is devoted to studying one of the least known life periods of one of the founders of the philosophy of cosmism –
Mykola Fedorovych Fedorov (1829-1903) – at the Richelieu Lyceum (city of Odessa). The aim of the study is to clarify the ideological coincidence of the main provisions of M. Fedorov’s "Philosophy of the Common Cause" and philosophy lectures of Y. Mikhnevych delivering in the Rishelieu Lyceum in 1849-1851. The tasks are: to analyze the main ideas of M. Fedorov’s "Philosophy of the Common Cause" and reveal the ideological preferences of a representative of the spiritual and academic philosophy Y. Mikhnevych, and then to unveil the ideological coincidences of the main provisions of M. Fedorov’s project and the lectures of Y. Mikhnevych, thus substantiating the fact of the influences of
philosophers of Kyiv school of spiritual and academic philosophy of the XIX century on the formation of the concept of Russian cosmism. Research methods. In the process of the study hermeneutic method – for explaining and interpreting the authentic texts of M. Fedorov and Y. Mikhnevich; method of historiographical analysis – for systematization of primary sources and scientific literature devoted to "Philosophy of the Common Cause" of M. Fedorov and the philosophical and anthropological concept of Y. Mikhnevych; comparative-historical method – for
identification socio-historical conditions which the philosophical views of both thinkers were formed in; comparative analysis – for comparing philosophical preferences of M. Fedorov and Y. Mikhnevych; method of textual analysis – for the study of the context the philosophical heritage of both thinkers has been studied – were used. Research results. To categorically assert the existence of the direct influence of Y. Mikhnevych on the formation of M. Fedorov’s doctrine, one should find the direct recognition of this influence in the texts of the latter. However, we have not yet found such a direct recognition of influence in Fedorov's works. Therefore, our reflections are still hypothetical. We hope for their confirmation, although refutation in science is also no less positive than proof. Conclusions. The author has every reason to assert that the anthropological, natural philosophical and epistemological views of Y. Mikhnevych could be productive in terms of inducing the main principles
of M. Fedorov’s Project of the Common Cause. It can also be asserted that the views of both thinkers are of indisputable content affinity.