У статті проаналізовано прагматичні особливості, комунікативні інтенції та специфіку впливу видавничих і рекламних анотацій на адресата мовлення.
Матеріал дослідження становлять видавничі і рекламні книжкові анотації (110 одиниць), дібрані з різних видів друкованих видань за 2010–2020 роки та вебсайтів видавництв, книгарень. Під час дослідження були використані такі методи: описовий, контекстуального аналізу, інтент-аналіз. Методика аналізу корпусу дослідження передбачала: 1) аналіз обсягу, змісту та форми анотацій; 2) виокремлення типів мовленнєвих актів; 3) встановлення стратегій і тактик у текстах анотацій; 4) виявлення інтенцій, що лежать в основі окремих
висловлювань; 5) проєктування сприйняття тексту анотації адресатом.
Адресант у системі «видавництво – читач» через книжкові анотації реалізує три комунікативні стратегії: інформативну, емоційно-оцінного впливу та маніпулятивно-спонукальну.
Інформаційна стратегія є основною для видавничих анотацій і реалізується через подання відомостей про автора твору, жанр, його тематично-ідейне спрямування. У рекламних анотаціях здебільшого провідними є емоційно-оцінна і маніпулятивно-спонукальна стратегії.
Комунікативні смисли, які видавці транслюють із певною інтенцією через анотації, утілюються в таких комунікативних актах, як репрезентативи, директиви, комісиви, експресиви та квеситиви. Адресанти анотацій використовують широкий спектр комунікативних тактик, що забезпечує відповідний психологічних вплив на адресата, зокрема тактики інформування, аргументації, класифікування, позиціонування, споживчого таргетування; побажання, припущення, компліментування й інші.
Анотації є важливим елементом у системі комунікації між видавництвом і потенційними читачами. Їхня дієвість залежить як від змістового, так і від мовленнєвого наповнення. Невеликий обсяг, достатня інформаційна наповненість, яскравий стиль, оригінальність, правильно підібрані комунікативні тактики – це ті чинники, що роблять анотації дієвими з позиції адресанта і корисними для адресатів.
The purpose of the research is to determine the pragmatic features, communicative intentions of publishing annotations and advertising annotations (blurbs) on a recipient.
The materials for the research are publishing and advertising book annotations (110 items) picked from different kinds of print editions over the period of 2010–2020 as well as websites of publishing houses and bookstores. During the research the following methods have been used: descriptive, contextual analysis,
intent analysis. The analysis method of the corpus of research contained: 1) the volume, content and annotation form analysis; 2) definition of speech acts types; 3) determination of strategies and tactics in annotations texts;
4) identification of the intentions underlying particular statements; 5) projecting the recipient’s perception of the annotations texts.
The publishing house implements three communicative strategies towards readers through book annotations: informative, manipulative-stimulating and a strategy of emotion-evaluative influence. The informative strategy
is the main one for publishing annotations, mаnipulative-stimulating and emotion-evaluative strategies are leading in advertising annotations. The communicative messages that publishers broadcast with a particular
intention through annotations are implemented in such speech acts as representatives, directives, commissives, expressives and quesitives. The addressers of annotations use a wide range of communicative tactics that ensure an appropriate psychological impact on a recipient, in particular informing, reasoning, classifying,
positioning, consumer targeting etc.
Annotations are integral to the communication system between a publisher and potential readers. Their efficiency depends on both semantic and speech content. A proper size, sufficient information, bright style, originality, novelty and appropriate communicative tactics are the factors that enable annotations to be
effective for publishers and useful for recipients.