An important role in preventing the negative effects of human impact on the environment is played by environmental literacy, which is connected with developing the ability to use natural resources wisely and reduce waste as well as awareness of the role of the environment for safe and healthy living.
The scientific studies on formation of students’ ecological literacy were analyzed. It was revealed that the current state of training future Biology teachers for developing students’ environmental literacy is not efficient. Ability of prospective Biology teachers to form students’ ecological literacy is identified by the unity of value, cognitive and procedural components. Theoretical substantiation of the technology of training future Biology teachers for increasing students’ ecological literacy is carried out. The peculiarity of the technological process is the study of the elective courses “Conducting Ecological Pedagogical Activities”, “Technologies of Environmental Education and Upbringing”, “Methods of Teaching Ecology”, use of interactive teaching methods, combination of training sessions, independent work, practical training, and control measures. Criteria for the formation of each component are students' attitude to the environment and its preservation, the level of knowledge acquisition, the level of mastery of the methods of developing school students’ environmental literacy. A three-level approach to evaluating the results was used. The average level of formation of each component dominated. During the experimental training, statistically significant positive changes in the formation of each component took place. This confirms the feasibility of further implementation of the technology.
Важливу роль у попередженні негативних наслідків впливу людини на довкілля відіграє екологічна грамотність, що пов’язана із формуванням здатності розумно використовувати природні ресурси, зменшувати кількість відходів, з усвідомленням ролі середовища для безпечного і здорового життя.
Проаналізовано наукові праці з формування екологічної грамотності обучающихся. Виявлено, що підготовка майбутніх вчителів біології до формування екологічної грамотності учнів як ключової компетентності малоефективна.
Здатність майбутніх учителів біології до формування екологічної грамотності учнів розкрито в єдності ціннісного, когнітивного і процесуального складників. Здійснено теоретичне обґрунтування технології підготовки майбутніх учителів біології до формування екологічної грамотності учнів. Особливістю технологічного процесу є вивчення вибіркових дисциплін «Організація еколого-педагогічної діяльності», «Технології екологічної освіти і виховання», «Методика навчання екології»; використання інтерактивних методів навчання; охоплення навчальних занять, самостійної роботи, практичної підготовки, контрольних заходів.
Критеріями сформованості кожного складника обрано ставлення студентів до довкілля і його збереження, рівень засвоєння знань, рівень оволодіння методикою формування екологічної грамотності учнів. Використано трьохрівневий підхід до оцінювання результатів. Вони були близькі за значенням у констатувальному і першому зрізі формувального етапів експерименту, домінував середній рівень сформованості кожного складника.
За час експериментального навчання сталися статистично значущі позитивні зміни у сформованості кожного складника. Цим підтверджується доцільність подальшого впровадження обґрунтованої технології.